Letbaner.DK
 
M97 kritiserer letbaneplan i Århus
Nyhed 00191  

M97 kritiserer letbaneplan i Århus

Letbanetog i Århus, grafik © Flemming Berg Olsen 14.09.06
Bybusserne duer ikke. Der skal et tæt net af letbaner til Århus, udtaler miljøgruppen M97 til Århus Stiftstidende d. 07.09.06.

Knud Jørgensen fra miljøgruppen M97 kritiserer også rådmand Peter Thyssen for at være egenrådig i forhold til borgerinddragelsen.

Linienet foreslået af M97

Forslag til større linienet

Forslaget til linienet fra M97 adskiller sig meget fra kommunens.

"Det starter med linjen fra Banegårdspladsen gennem busgaderne til Lystrup. Det fortsætter med linjer fra Lystrup via Ringgaden og Ringvejen til Oddervej og med linjer på de andre store indfaldsveje. Men der skal ikke køre tog mellem Lisbjerg og Lystrup, for der bor ingen", siger Knud Jørgensen.

M97 kom først med letbaneforslag

I følge Stiften er det kredse omkring M97, der allerførst foreslog et net af letbaner eller sporvogne i Århus og begrundede det med international viden.

"M97, miljøgruppen der blev stiftet efter massiv folkelig modstand mod den store havne-udvidelse i 1997, går ind for letbaner i Århus. Meget endda, for biltrafikken trænger til at blive tæmmet og få konkurrence. Men 97 stiller sit eget, helt afvigende forslag til hvordan. Blandt andet skal der ikke rives ned på Randersvej".

Thyssen ryster kritikken af sig

Rådmand Peter Thyssens kommenterer kritikken af borgerinddragelsen således:

"Byrådet vedtog d. 10.08.2005 indstillingen om letbaner. Heri beskrives, hvordan Århus-modellen inddrages, og der blev som planlagt holdt et borgermøde. Det samme gjaldt indstillingen om busprioritering på Randersvej (busbaner og nedrivning, red.). Peter Thyssen tilføjer, at der har været en ganske omfattende dialog med de beboere og erhvervsdrivende, der bliver påvirket direkte.

Endelig lægger han vægt på, at mange beslutninger ikke er truffet endnu. Ved en kommende VVM-analyse bliver der rig lejlighed til at fremsætte forslag og komme med alternative løsninger. VVM står for vurdering af virkninger på miljøet. Som regel vurderer den også virkningerne på økonomien.

Reglerne siger, at en offentlig myndighed som minimum skal få belyst sit hovedforslag og en nul-løsning, altså at gøre ingenting. Det kræves ikke, at man for eksempel også får vurderet M97's idéer."

/HB


Læs hele artikel i Århus Stiftstidende her: M97 rejser kritik af letbane-hast d. 07.09.06


Relaterede nyheder:

Århus skal have moderne letbaner

Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på at forbedre den kollektive trafik med letbaner. (01.09.06)

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold