Århus skal have moderne letbaner
01.09.06
Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på at
forbedre den kollektive trafik i Århus-området med et net af letbaner.
Det samlede letbaneprojekt vil koste omkring 2,2 milliarder kroner at bygge, og
Århus Kommune og Århus Amt håber, at de kan få politikerne på
Christiansborg til at indgå i finansieringen af anlægsudgifterne.
I den første etape til 715 millioner kroner skal der bygges ca. 12 km nye spor fra
Århus Midtby via Skejby og Lystrup i Århus Nord til Lystrup. Den 1. etape etableres
herefter ved en sammenlægning af Odderbanen og Grenaabanen, og ved at føre
den sammenlagte bane ad de nye spor gennem Århus Nord. Spor, materiel og overskydende
kapacitet på de eksisterende baner indgår således i projektet og bidrager
til at nedbringe omkostningerne til letbanen. Den første etape vurderes at kunne sættes
i drift i 2015, udtaler Planlægningschef Rigmor Korsgaard fra Århus Sporveje.
Allerede nu har Århus Amt og Trafikstyrelsen drøftet at etablere samdrift mellem
de to baner, og at anskaffe nyt materiel i forbindelse med samdriften. Letbanemateriellet
er forudsat udstyret med både el- og dieselmotor, og derfor er der mulighed for at
køre med el-drift i tæt bebyggede områder, og med dieseldrift på
andre strækninger.
Gode muligheder for succes
Nye beregninger viser, at den løbende udgift til selve driften af den samlede
kollektive trafik i området vil blive på samme niveau - eller måske
endda billigere - som hvis der ikke etableres letbane.
I det nye prospektmateriale om letbaner i Århus-området udtaler rådmand Peter
Thyssen: "Letbanen bliver et meget attraktivt alternativ til bilen. Den er hurtig og komfortabel."
"I andre lande kan de sagtens kombinere en letbane med den almindelige trafik.
Når de kan gøre det i udlandet, kan vi også gøre det i Danmark."
Studietur til Kassel
Den 18.09.06 tager rådmand Peter Thyssen afsted, i spidsen for en delegation af
byrødder og medlemmer af Folketingets trafikudvalg, for at besøge den tyske by Kassel.
Her kører sprit nye Duo-sporvogne, også kaldet Tram-trains, som både kan
kører på el i byen og på diesel ad almindelige jernbaner.
'Regio Citadis' er udviklet af Alstom.
Det fuldt udbyggede letbanenet i Århus vurderes at være færdigt i år 2025.
/ME
Læs ny rapport her: Århus Kommune
Relaterede nyheder:
|
To danske letbaneprojekter præsenteres mandag: Århus letbane og Ring 2½.
(27.08.06)
|
|
VTI och Alstom viste en 'Regiotram' fra Kassel ved svensk seminar i maj.
(12.06.06). |
|
Århus Kommune har åbnet en ny informationsside om letbaneplanerne.
(17.11.05).
|
|
|