Letbaner.DK
 
Århus skal have moderne letbaner
Nyhed 00188  

Århus skal have moderne letbaner

Letbanetog til Århus 
Grafik © Flemming Berg Olsen 01.09.06
Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på at forbedre den kollektive trafik i Århus-området med et net af letbaner.

Det samlede letbaneprojekt vil koste omkring 2,2 milliarder kroner at bygge, og Århus Kommune og Århus Amt håber, at de kan få politikerne på Christiansborg til at indgå i finansieringen af anlægsudgifterne.

I den første etape til 715 millioner kroner skal der bygges ca. 12 km nye spor fra Århus Midtby via Skejby og Lystrup i Århus Nord til Lystrup. Den 1. etape etableres herefter ved en sammenlægning af Odderbanen og Grenaabanen, og ved at føre den sammenlagte bane ad de nye spor gennem Århus Nord. Spor, materiel og overskydende kapacitet på de eksisterende baner indgår således i projektet og bidrager til at nedbringe omkostningerne til letbanen. Den første etape vurderes at kunne sættes i drift i 2015, udtaler Planlægningschef Rigmor Korsgaard fra Århus Sporveje.

Allerede nu har Århus Amt og Trafikstyrelsen drøftet at etablere samdrift mellem de to baner, og at anskaffe nyt materiel i forbindelse med samdriften. Letbanemateriellet er forudsat udstyret med både el- og dieselmotor, og derfor er der mulighed for at køre med el-drift i tæt bebyggede områder, og med dieseldrift på andre strækninger.

Gode muligheder for succes

Nye beregninger viser, at den løbende udgift til selve driften af den samlede kollektive trafik i området vil blive på samme niveau - eller måske endda billigere - som hvis der ikke etableres letbane.

I det nye prospektmateriale om letbaner i Århus-området udtaler rådmand Peter Thyssen: "Letbanen bliver et meget attraktivt alternativ til bilen. Den er hurtig og komfortabel."

"I andre lande kan de sagtens kombinere en letbane med den almindelige trafik. Når de kan gøre det i udlandet, kan vi også gøre det i Danmark."

Studietur til Kassel

Den 18.09.06 tager rådmand Peter Thyssen afsted, i spidsen for en delegation af byrødder og medlemmer af Folketingets trafikudvalg, for at besøge den tyske by Kassel.

Her kører sprit nye Duo-sporvogne, også kaldet Tram-trains, som både kan kører på el i byen og på diesel ad almindelige jernbaner. 'Regio Citadis' er udviklet af Alstom.

Det fuldt udbyggede letbanenet i Århus vurderes at være færdigt i år 2025.

/ME


Læs ny rapport her: Århus Kommune


Relaterede nyheder:

Aalborg Universitet Trafikdage 2006

To danske letbaneprojekter præsenteres mandag: Århus letbane og Ring 2½.
(27.08.06)

Duo-sporvogn fra Kassel i Sverige

VTI och Alstom viste en 'Regiotram' fra Kassel ved svensk seminar i maj.
(12.06.06).

Ny hjemmeside om Århus letbaneplan

Århus Kommune har åbnet en ny informationsside om letbaneplanerne.
(17.11.05).
 

Til top

 

Sakset om Århus

Folketinget vil støtte letbane. (TV Østjylland 19.09.06)
Letbaneprojektet:
Politikere overhører advarsler.
  (Stiften
Århus d. 28.08.06)
Letbaner mere end et Århus-projekt.
(JP Århus d. 25.08.06)
Leder: På kortet.
(JP Århus d. 24.08.06)
Favrskov vil med i letbaneprojekt. (TV2 Østjylland d. 22.08.06)
Århus får letbane i 2015. (aarhus.dk d. 18.08.06)
Staten vil støtte letbanen i Århus.
(Stiften d. 18.08.06)
Letbane klar om 10 år.
 
(TV2 Østjylland
d. 17.08.06)
Solidt tilskud til letbane fra Region Midtjylland. (DR Østjylland 17.08.06)
Letbane til Århus.
(TV2 Østjylland
d. 17.08.06)
God økonomi i en letbane i Århus-området.
(DR Århus d. 15.08.06)
Minister:
Letbanen er på vej.

(JP Århus d. 20.07.06)
SF vil have skinner til Tirstrup.
(JP Århus d. 20.07.06)
Letbane-penge vækker glæde i Århus.
(TV Østjyll. d. 25.05.06)
Grenaabanen ikke afsporet.
(JP Århus d. 02.05.06)
Leder: Sporløs
- om Grenåbanen

(JP Århus d. 29.04.06)
Letbane til Århus

(TV2 Østjylland
d. 16.09.05)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 08.09.06