|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Berlin har fået ny Hovedbanegård
01.06.06 Fredag d. 26.05.06 åbnede den tyske kansler og Berlins borgmester byens nye hovedbanegård. Den er Europas største stationsbygning med en kapacitet på ikke mindre end 240.000 rejsende i døgnet. (Københavns Hovedbanegård ekspederer ca. 50.000 passagerer i døgnet). Første hverdag mandag d. 29. maj 2006 forløb med begrænsede forsinkelser og enkelte mangler viste sig, så som for lidt plads til taxaer. Men hvorfor beskæftige sig med en udenlandsk jernbanestation, her hvor vi skriver om bytrafik? Jernbanen er stadig rygraden for den kollektive trafik i enhver europæisk storby og dens trafiknet. Desuden har denne sides skribent fulgt med i byggeriet igennem de 10 år opbygningen har taget, siden der kun var en undselig S-togsstation, Lehrter Stadtbahnhof midt i murstriben. Endelig er der planer om sporvogne i niveau til den nye 'Lehrter'.
Indvielse i flot stil
Til åbningen var der arrangeret et imponerende lasershow på den enorme glasbygning og op i himlen. De over 100.000 besøgende havde god plads omkring stationen og i stationens 5 etager hvor de også blev underholdt med livemusik af bl.a. et af Tysklands kendte rockbands.
Ikke bare en stationDen nye station er ikke blot et trafikalt og arkitektonisk mesterværk. Det er også symbolet på det genforenede Tyskland. Den ligger i den tidligere murstribe tæt på regeringsbygningerne. Her samles den eksisterende øst-vestbane, Stadtbahn, med en helt ny jernbaneakse nord-syd. Denne 4-sporede jernbane for fjerntog er boret under Berlins centrale dele langs murstriben efter samme metode som man benyttede til Storebæltstunnellen. Langs denne nye akse er der bygget ikke mindre end tre store regionaltogsstationer: Potsdamer Platz, Gesundbrunnen og Südkreutz. Langt flere tog vil kunne køre igennem Berlin uden togskift for passagererne. Dermed er rejsetiden til og igennem Berlin i mange tilfælde mindsket med mere end 30 minutter.
Stationens indretningBerlin Hauptbahnhof er lagt hvor jernbaneakserne krydses. Herfra der kan køre fjerntog direkte i fire retninger. I rummet imellem sporene i øverste og nederste niveau er banegårdshallen. Højdeforskellen er så stor at Rundtårn kunne have stået der. Stationen krævede under opførelsen, at man ændrede på floden Spree’s løb. Øst-vestaksen (Stadtbahn) ligger øverst og har 4 perronspor og 2 S-togsspor. Nord-sydaksen ligger nederst og har 6 perronspor og er forberedt til 2 S-togsspor. Desuden er der bygget perron til 2 U-banespor (Berlins metro) nederst, som forberedelse til den i Berlin meget diskuterede U-banelinie - Kanslerbahn. På grund af manglende økonomi, droppede man at bygge U-baneforlængelsen fra Alexander Platz til den nye hovedbanegård, men valgte dog at bygge røret til den under det nyopførte stations- og regeringsområde. Denne strækning åbnes nu alligevel snart, som Berlins korteste U-bahn med kun tre stationer: Hauptbahnhof-Richstag-Brandenburger Tor med omstigning til S-tog i begge ender.
Sporvejen udvidesSporvejsnettet i det østlige Berlin, der i forvejen er et af Europas største, vil i nær fremtid blive forlænget i gadeniveau til den nye nordlige banegårdsplads. I Tyskland er man langt mere opmærksom på den kollektive trafiks betydning for hele samfundsøkonomien med store trafikinvesteringer på skinner til følge, især i storbyerne. Tænk hvis man i Danmark havde de samme visioner. /HB Se video, billeder og artikler her:
Berlingske TV:
Senatsvervaltung für Stadtentwicklung:
Die Welt:
Spiegel Online:
Sueddeutsche:
DB:
|
||||||||||||||||||
|