Letbaner.DK
 
Kollektive trafik, skal få folk til at lade bilen stå
Nyhed 00166  

Kollektive trafik, skal få folk til at lade bilen stå

Strasbourg, Grand Rue, foto: Helge Bay  
18.05.06
I disse år gøres der meget for at forbedre den kollektive trafik i udlandet, skriver Illustreret Videnskab, nr. 7/2006.

Mange storbyer satset på letbaner, der kan køre med høj rejsehastighed, og hvor man i bymidten har mulighed for at etablere miljøgader uden gennemkørende biltrafik, og hvor letbanen deler gadearealet med cyklister og fodgængere.

Strasbourg viser vej

Som eksempel omtales Strasbourg i Frankrig, hvor trafikforskerne valfarter til, fordi byen meget bevidst har satset på at opbygge et omfattende og effektivt net af kollektiv transport, og med stor succes. I byens udkant har man anlagt store parkeringspladser, hvorfra man kan tage tog eller sporvogn til bymidten.

"Samtidig er kapaciteten af byens vejnet bevidst sat ned for at gøre det mindre tillokkende og fordelagtigt at køre sin egen bil helt ind til centrum" skriver magasinet.

Resultatet er, at antallet af passagerer i byens kollektive transport er blevet fordoblet i løbet af ca. 14 år, og byens sporvogne transporterer nu 200.000 passagerer dagligt. Det svarer til næsten 50 pct. af byens indbyggere.

Skinnefaktoren

Endelig omtales 'skinnefaktoren' eller 'baneeffekten', som trafikforskerne betegner det faktum, at trafik på skinner i højere grad er i stand til at tiltrække bilister end bustrafik. For eksempel letbaner opleves mere behagelige og attraktive.

/ME


Magasinet ILLUSTRERET VIDENSKAB bringer i nr. 7/2006 artiklen:
"Tog, bus og bil smelter sammen"

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold