Letbaner.DK
 
Borgere ønsker letbane til Operaen
Nyhed 00164  

Borgere ønsker letbane til Operaen

ULF-vogn fra Wien, Østrig

 

03.05.06
City-Avisen i København omtaler Letbaner.DK's ønske om mere offentlig trafik til Refshaleøen og Operaen.

I bladets leder og i to andre artikler sættes fokus på den kollektive trafik til og fra Operaen og Holmen.

 

Letbane til Operaen

Avisen skriver følgende om letbane-ideen under overskriften:
"Borgere ønsker letbane til Holmen":

Som en del af et omfattende 80 kilometer letbane-net foreslås det, at der skabes en bane mellem Christianshavns Torv, hvor der er en metrostation, og Refshaleøen. "Foruden Operaen vil denne letbanelinie kunne betjene store dele af Christianshavn, områdets mange uddannelsesinstitutioner og boligområder samt hele udviklingsområdet på Refshaleøen med fire-fem stansningssteder for en femtedel af det beløb som et tilsvarende metroanlæg med kun én station vil koste" lyder det fra Morten Engelbrecht, talsmand for Letbaner.dk. "Hvor mange har ikke frosset, når de har været på havnebussen efter en tur i operaen?" spørger han retorisk og supplerer med, at de nye store boligområder også bør tilgodeses, og at letbaner vil være en væsentligt billigere løsning end mere metro.

Trafikplan København

City-Avisen fortæller at "Letbaner.DK har en erklæret mission: At skabe letbaner - en form for udvidede sporvogne - i hovedstadsområdet. Vogne der skal køre på skinner på vejene i København og omegnen. Trafikgruppen" .. "mener, at denne løsning kan blive et forholdsvis billigt og effektivt supplement til busser, S-tog og metro. Blandt andet i områder med ny bebyggelse."

Havnebusser

De Københavnske havnebusser har siden Operaens åbning fordoblet deres passagertal, skriver avisen i artikelen: Havnebusserne henter flere passagerer.

"Tallene taler deres tydelige sprog, når over halvdelen af gæsterne til Operaen tager havnebussen eller bus 66 til forestillingerne", siger formand for HUR, Mads Lebech og fortsætter: "Den kollektive trafik både til lands og til vands har i sandhed vist sin styrke på Holmen".

Mads Lebech nævner ifølge avisen ikke de kaotiske tilkørsels- og parkeringsforhold, der sandsynligvis er årsagen til den markante passagertilvækst. De to "bussers" kapacitet og komfort lader dog meget tilbage at ønske, set i forhold til en mulig letbane forbi Operaen med forbindelse til Christianshavns Torv og Hovedbanegården.

Operaen set fra syd, Foto: Helge Bay

Operaen set indefra, Foto: Helge Bay
Operaen i København set fra syd og indefra, fotos: Helge Bay

City-Avisens leder

I bladets leder "Synspunkt" kan man under overskriften "Sporvogne på banen" læse:

"Har man ikke sin egen båd (og mandskab), så er havnebussen et ganske godt bud på, hvordan man finder ud til Operaens stolerækker med offentlige transportmidler, hvormed man så også slipper for bøvlet med at finde en parkeringsplads i nærheden eller ender med en tårnhøj taxaregning.

Men ifølge en lille håndfuld borgere, som står bag trafikgruppen Letbaner.dk - der blev oprettet for to år siden - så ville der være en endnu bedre løsning på Operaens transportproblemer; nemlig en opdateret form for sporvogn kaldet letbaner.

Letbanen skal bringe mennesker fra Christianshavns Torv til Refshaleøen. Og med fire eller fem stoppesteder vil den undervejs kunne sætte mennesker af ved Operaen, de mange nye uddannelsesinstitutioner og boligkomplekser, som er skudt op de seneste år, for blot en femtedel af det beløb som et tilsvarende metroanlæg med kun én station vil koste.

Om letbaner er en rigtig løsning eller ej vil City-Avisen ikke tage stilling til på stående fod. Men det er nødvendigt at forbedre den kollektive trafik på Holmen og Refshaleøen i takt med den stadige udbygning. Og her bør politikerne ikke på forhånd afvise idéen med en letbane i denne del af Christianshavn, hvis det er rigtigt, hvad trafikgruppen hævder, at det både er en billig og effektiv løsning." slutter lederen i City-Avisen d. 26.04.06.

/ME


Læs artikler her:

- Borgere ønsker letbane til Holmen
- Havnebusserne henter flere passagerer

Se forslaget her: Trafikplan København

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold