![]() |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Fem letbane linier på ti år i Lyon
Lyon er Frankrigs største provinsby og på størrelse med København. "Fem sporvejslinier på ti år… de spilder ikke tiden i Frankrig" skriver magasinet Tramways & Urban Transit, okt. 2005.
Lyon bliver Frankrigs førende letbanebyMed de nyeste sporvejsinvesteringer cementerer Lyon sin stilling blandt de førende byer inden for kollektiv trafik. Udviklingsdirektør i Systral, Xavier Bonneau siger, at der vil følge flere letbaner, fordi de har beriget livskvaliteten i byen. Dette sker selvom den Franske stat ikke længere støtter letbaneprojekter økonomisk. Det betyder kun at udviklingen sker lidt langsommere. "Lyon har en klar ambition for dette årti: Fire lange letbaner på i 40 km. samt en delvis samkørende hurtig-forbindelse "Leslys" på en 25 km., der skal køre med 100 km/t til lufthavnen. Byen skaber derved et af de mest omfattende sporvejssystemer i Frankrig - på blot fire år. Lyons oprindelige sporvej lukkede i 1956, men åbnede sin første nye sporvejslinie i januar 2001. Det er sandsynligvis det bedste, der er hændt denne, de store kunstværkers by, med omfattende industri, high-tech og "la joie de vivre" skriver Tramways & Urban Transit. I oktober blev linie T1 udvidet med 1,8 km i centrum, og i december 2006 vil en helt ny linie T3 på 14,6 km. blive indviet. Den følges op af en 10 km. lang linie T4 i 2009. Den planlagte strækning til lufthavnen kan blive realiseret i 2010.
11 trafikkorridorer blev udpegetI Lyon blev der allerede i 1997 præsenteret en trafikplan, som udpegede 11 trafikkorridorer som supplement til metroen. Nogle korridorer påregnedes betjent med busser og trolleybusser, men for de stærkest trafikerede korridorer anså man letbanedrift som den bedste løsning.
/ME Læs mere om trafikken i Lyon her: Exkursion nach Lyon, Frankreich Billedet er hentet her..
|
||||||||||||||||||
|