Letbaner.DK
 
Både metro og letbane?
Nyhed 00071  

Både metro og letbane?

Letbane og metro mødes ved S-togsstation i Berlin (Warschauerstrasse Bf) 02.05.05
Et af de vigtigste værktøjer til sikring af Danmarks position som et velfærdssamfund er udvikling af og investering i en moderne og effektiv infrastruktur.

Det betyder først og fremmest udbygning af transportkorridorer mellem byer og internt i byerne skriver Torben Claus Dahl og Søren Graversen i et spændende indlæg om den trafikpolitiske situation i Jyllandsposten d. 23.04.05.

Der kræves investeringer i infrastruktur over hele landet for at fastholde velfærdssamfundet og trække udviklingen fremad. De henviser her til udfordringen fra nabobyer som Stockholm, Hamborg, Rostock og Berlin - byer med letbaner og store metrosystemer.

Dog skrives det at letbaner kun kan flytte op til 10.000 passagerer i timen, hvilket er forkert. Moderne sporvejssystemer kører i dag med samme størrelse vogne og frekvens som metroen i København, dvs. med over 20.000 passagerer i timen. Dette er tilfældet i byer som Dresden og Budapest.

"En udbygning af en effektiv, hurtig, moderne og bekvem infrastruktur i hovedstadsregionen vil i sidste ende også komme hele landet til gode". "Hvis vi intet foretager os, er vi kun alle sikre på at sakke agterud i den internationale konkurrence om velfærd og arbejdspladser", slutter skribenterne.


Læs artiklen på www.jp.dk - søgeordet: transportkorridorer

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 18.02.06