![Blændet metro anno 1943](/images/sporvogn-lyslagt-280.jpg)
Blændet metro anno 1943
Skulle metroen have været en sporvogn?
18.06.04
1. debatindlæg om letbanesikkerhed af Helge Erlandsen, projektchef i Ørestadsselskabet
i Metro-Nyt d. 16.06.04.
Sporvogne kører langsomt, har lavere kapacitet og sikkerhed, påfører byen mange
miljøgener, hæmmer den øvrige trafik - er bare nogen af de elendigheder sporvogne
har ifølge Ørestadsselskabets blad, METRO-nyt.
Kun en uge efter offentliggørelsen af 'Ideoplæg til kollektiv trafikplan for Storkøbenhavn'
fra Letbaner.DK kom der en artikel i METRO-nyt, den gratis uddelte informationsavis fra Ørestadsselskabet,
som startede således:
"Skulle vi hellere have været en sporvogn?"
Sporvogne kører langsomt, har lavere kapacitet og sikkerhed, påfører byen mange
miljøgener, hæmmer den øvrige trafik – og så er det begrænset hvad
man kan spare i forhold til at anlægge en metro.
Af og til bliver de gode gamle sporvogne omtalt i debatten om den kollektive trafik, aktuelt i forbindelse
med planerne om Metroens etape 4, Cityringen. Nogle hævder, at det ville være en meget bedre
løsning for København, hvis man, i stedet for at bygge mere metro, igen lagde
sporvognsskinner i byens gader."
Bladet fortsætter med en masse elendigheder, der angiveligt følger i kølvandet
på letbaner og sporvogne. Beskrivelsen af letbaner er fordrejet i forhold til virkeligheden i
udlandet. For et eksempel skriver Ørestadsselskebet at moderne sporvogne og letbaner ikke kan
køre sammen med anden trafik. Det passer ikke!
/HB
Relaterede nyheder:
|