
EU Hvidbog anbefaler letbaner
EU udarbejdede i 2001 en hvidbog vedrørende den europæiske
transportpolitik frem til 2010 – med undertitlen: - De svære valg -
FREMME AF GOD PRAKSIS
Citater fra afsnittet:
"Den trafikale overbelastning udgør sammen med forureningen – disse to
fænomener hænger nøje sammen – en af årsagerne til
"det dårlige liv" i byerne. Den voldsomme udvikling i privatbilismen er
en af de vigtigste medvirkende faktorer."
Det er derfor nødvendigt at gøre de løsninger, som kan
være et alternativ til bilen, mere attraktive både med hensyn til
infrastrukturer (metro- og sporvognslinjer, cykelstier, særlige
kørebaner til den kollektive transport), men også med hensyn til
den tilbudte service (trafikbetjeningens kvalitet, informationer til brugerne).
Den kollektive transport skal være mere komfortabel, hurtigere og mere
kvalitetsbetonet for at leve op til borgernes forventninger."
Letbaner med egen bane
"Light rail-transport med egen bane – som i dag foretrækkes af mange store og
mellemstore byer – er et både økonomisk og populært transportmiddel,
fordi designerne har været i stand til at give det et helt bevidst futuristisk
præg. Byer som Stuttgart, Freiburg, Strasbourg og Nantes har gjort mærkbare
fremskridt med hensyn til at skabe bedre balance mellem transportformerne ved at
satse på dette transportmiddel. De har således kunnet bremse privatbilismen
ved at investere i transportformer, som ikke benytter vejnettet."
Læs hele afsnittet: FREMME AF GOD PRAKSIS.
RATIONALISERING AF TRANSPORTEN I BYERNE
Citater fra afsnittet:
"Når erhvervsaktiviteter og boliger flyttes uden for centrum, kan det i visse
tilfælde være ledsaget af en omfattende udbygning af infrastrukturen
og den offentlige trafikbetjening, men fordi der mangler en overordnet strategi,
der omfatter både byplanlægningspolitik og transportpolitik,
er bilen næsten overalt det foretrukne befordringsmiddel. (...)
I disse områder, hvor mobilitetsbehovene er vanskeligere at afdække og
imødekomme, er den kollektive transport, således som den er udformet
i dag, ikke tilstrækkeligt fleksibel."
"Transporten i byområderne er (således) årsagen til 40% af
emissionerne af de kulstofholdige luftarter, som er ansvarlige for
klimaændringen, ud over de øvrige forurenende stoffer, hvis
helbredsmæssige konsekvenser for indbyggerne i byerne er stærkt
bekymrende, navnlig kvælstofilter, som er ansvarlige for højdepunkterne
i ozonkoncentrationen, og småpartikler i luften, for hvilke der ikke er
fastsat grænseværdier."
Om et påtrængende problem
"Det største problem (, der) er mere påtrængende, end man
umiddelbart tror – er at få kontrol med trafikudviklingen og
især kontrol med privatbilismens rolle i de store
bymæssige bebyggelser. Uanset hvordan man angriber problemet (forurening,
trafikal overbelastning, mangel på infrastruktur), må samfundet se
i øjnene, at privatbilismen må begrænses. Alternativet er at
fremme rene køretøjer og udvikle kollektiv transport af den
fornødne kvalitet."
Læs hele afsnittet:
RATIONALISERING AF TRANSPORTEN I BYERNE.
/kilde: EU-HVIDBOG, EU-KOMMISSIONEN, Bruxelles d. 19.09.01
|