|

Nyt letbanetog til Vitoria-Gasteiz, Spanien, Foto: CAF
Letbaner - et kollektivt løft for fremtiden
25.09.25
Når talen falder på letbaner, deler vandene sig ofte. Ikke mindst i Odense.
Letbanen i Odense er på få år er gået fra at være et omdiskuteret byggeprojekt til at blive en reel del af byens dagligdag. Og tallene taler deres tydelige sprog: passagertallene er støt stigende, og flere borgere har taget skinnerne til sig som et hurtigt, stabilt og grønt alternativ til bilen.
Letbaner er ikke bare “en fancy bus på skinner”. De er et system, der kan flytte tusindvis af mennesker effektivt gennem byerne uden trængsel, og med langt lavere energiforbrug per passager end både biler og busser. Hvor metroen ofte bliver set som den ultimative løsning, er den dyr og kræver dybe tunneler og meget beton. Letbanen kører i gadeplan, stopper oftere og giver dermed langt bedre dækning i de tætte byområder.
I Odense har letbanen allerede vist, hvordan en moderne by kan få et kollektivt løft. Den binder universitet, hospital og bymidte sammen på en måde, der gør bilen overflødig for mange daglige rejser. Debatten vil altid være der, men erfaringerne viser, at når først skinnerne er der, så bliver de brugt – og mere end man tror.
Amager har brug for letbaner
Det samme gælder i København, hvor vi på Amager står med en akut udfordring: Metroens linjer M1 og M2 er ved at sprænge rammerne. Passagererne står i kø i myldretiden, og bus 5C er for længst kørt fast i sin egen succes. Her kan en letbane over Langebro ned ad Amagerbrogade til lufthavnen blive det nødvendige supplement. Den kan aflaste metroen med tusinder af passagerer hver time – og til en brøkdel af prisen for en ny metrolinje.
En anden foreslået linje forbinder Amager direkte med Hvidovre Hospital via Sjællandsbroen. Det vil ikke bare give en hurtig adgang til hospitalet for patienter og personale, men også skabe en tværgående forbindelse mellem Amager, København Syd Station og Vestegnen.
Letbaner er ikke bare en transportform
Det handler ikke kun om transport. Letbaner er også en måde at løfte tunge bydele, hvor trafikken i dag fylder alt for meget. Når biler og store busser erstattes af letbane, frigøres plads til cyklister, fodgængere og byliv. Samtidig får vi et mere stabilt, klimavenligt transportsystem, der kan holde i generationer.
Erfaringerne fra Odense viser, at selv en lille dansk by kan få stor gavn af en letbane. København står over for samme mulighed – og samme nødvendighed. Hvis vi vil sikre en mobil fremtid uden flere biler, er det nu, vi skal investere i de skinner, der kan bære os ind i fremtiden.
/Helge Bay, Letbaner.dk, - bragt i Avisen Danmark d. 23.09.25
Andre nyheder:
|