Letbaner.DK
 
Næste letbanestop Amager
Nyhed 00665  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
I Danmark
I Udlandet
Derfor Letbaner
Hvad er Letbaner
Videoer
Link
Foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste


Linjeføringer for to nye letbanelinjer, som foreslås til undersøgelse. 
En Rød linje og en Grøn med mulige forlængelser til Valby og Glostrup.
Grafik: Letbaner.dk

 

Næste letbanestop Amager

 
25.09.25 (opdateret d. 23.10.25)

Metro M1/M2 over havnesnittet er allerede hårdt presset og bus 5C kan ikke flytte flere i myldretiden.

 
Rød linje over Langebro

Vi foreslår at bygge en letbane over havnen, der har samme kapacitet som metroen – men til ¼ af prisen.

Den kan åbne Københavns trafikale nåleøje over havnen hurtigere end Metro M5-projektet, der så kan udsættes til Lynetteholm åbner.

 
  • Rute:
    Nørreport – Hovedbanen – Langebro – Amagerbrogade – Sundbyvester Plads – Tårnby Rådhus – Kastrup - Lufthavnen
  • Formål:
    Aflastning af metro M1/M2 og buslinjerne til Amager
    Kan på sigt fordoble kapaciteten over havnen
    Forbedrer rejsekomforten som tiltrækker bilister
    Kan i fremtiden supplere metro M5 til Lynetteholm
  • Rejsetid
    Rejsetiden fra dør-til-dør vil matche metroens over havnen.

 
 
Grøn linje over Sjællandsbroen

 
Amager Hospital ligger også i Hvidovre

I dag og med nuværende planer, har alle en lang rejse fra Amager til Hvidovre og Vestegnen, der oftest går over havnen med skift på Nørreport.

Vi foreslår at anlægge en letbane uden om centrum fra Amager Nord over Sjællandsbroen til Hvidovre Hospital, som mange borgere på Amager hører under.

 
  • Rute:
    Refshaleøen – Amagerbro – Urbanplanen – Bella Center – Sjællandsbroen – Sydhavn - København Syd – Hvidovre Hospital
  • Formål:
    Hurtig direkte rejse til fjerntog og Hvidovre uden om centrum
    For de mange på Amager der skal til Hvidovre Hospital
    Forbindelsen vil også aflaste havnesnittet
  • Rejsetid
    Amagerbro–Hvidovre tager i dag 42–49 minutter med skift
    Med en letbane vil det kun tage cirka 30 minutter uden skift!

 
Rejsetid dør-til-dør

 
Kortere gangtider til letbanetoget betyder, at letbanen har gennemsnitlig 6 minutter mere til køretid ud af din samlede rejse.

Derfor bliver din rejsetid dør-til-dør lige så hurtig med letbanen som med metro på rejser under 6 kilometer, på trods af forskellen i kørehastighed. (Kilde: Björn Sylvén, Stockholms Lokaltrafik)

 
Klima og energi

 
Anlæg: Letbaner kræver langt mindre beton, gravearbejde og energiforbrug = lavere CO2-aftryk

Drift: Metroens stationer, rulletrapper, ventilation og lys i tunneler bruger næsten lige så meget strøm som togene.

Det betyder at metroens samlede energiforbrug til drift er cirka dobbelt så højt som for letbaner i al fremtid.

 
Konklusion

 
To letbaner til Amager:

  • Kan aflaste metroen og erstatte 5C på Amager.
  • Kan bygges til 1/4 af prisen for metro pr. km.
  • Rød linje kan bygges på cirka 5 år
  • Grøn linje kan bygges på cirka 6 år
  • Giver samme rejsetider som metro dør-til-dør
  • Bidrager med en markant lavere klima- og energibelastning end metro,
    både under anlæg og drift.
  • Giver Amager en meget hurtigere forbindelse til Hvidovre Hospital og Vestegnen uden om centrum.

 

Hent FOLDER   Næste letbanestop Amager

 
Læs mere om Letbaner til Amager her

 


 

Letbaner til Amager

Amager og Havnesnittet har brug for supplerende kapacitet og andre rejsemuligheder.

Letbaner.dk på Klimafolkemøde

Vi havde tre gode dage under åben himmel, hvor vi kom i snak med rigtig mange. (25.09.25)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold