Mødet i Kiel
Vi mødtes med foreningens formand Jan Niemeyer lørdag formiddag, der havde afsat hele lørdagen og noget af søndagen til at fortælle os om planerene. Vi startede med at få en præsentation af projektet med linjerne og deres etapeopdeling, finansieringen med føderal støtte og tidshorisont.
Derefter gik vi langs en del af den først planlagte strækning fra banegården mod nord ud mod Holtenau. Vi så også andre ting fx Holtenauer sluse på Kielerkanalen, hvor der var en cykelfærge. Vi gik tilbage langs havnen og sejlede med deres udgave af en havnebus. Ialt gik vi ca. 14 km.
Om søndagen tog vi en bus til Schönberger Strand, hvor vi besøgte et jernbane- og sporvejsmuseum og kørte en lille tur med en sporvogn fra Hamburg. Se video med hovedpunkter nederst.

Gruppen ved den centrale trafikterminal: Andreas Gayk Strasse
Foreningen Tram für Kiel
Tram für Kiel er et uafhængigt borgerinitiativ, og består af lidt over 100 medlemmer.
Formålet var at samle borgere og eksperter med interesse og viden om letbaner og byplanlægning, og derigennem informere borgere og beslutningstagere sagligt om trafikløsninger med letbaner, altså svarende til vores formål.
Foreningen finansieres af medlemskontingenter og enkelte støttebidrag, og har ca det samme at gøre godt med, som Letbaner.dk. Tram für Kiel har et tæt samarbejde med andre tilsvarende foreninger via Bundesnetverk Tram.

Kiel's letbane ved Holstenflet på vej ind i centrum. Visualisering: Kiel.de
Om projektet i Kiel
Den første rute, der nu er blevet godkendt (Idriftsættelsestrin 1 eller IBS 1) vil køre fra Wellingdorf via Gaarden, hovedbanegården, bymidten og Holtenauer Arkaden til universitetsområdet. Den vil forbinde en lang række af Kiels bolig-, arbejds- og uddannelsessteder. Det er den sorte linje på kortet nederst.
Matthias Edeler, næstformand i TfK e.V., understreger: "Det nuværende bybussystem kæmper særligt hårdt under belastningen af passagermængden, især på ruterne fra hovedbanegården til Gaarden og fra hovedbanegården til universitetet. Derfor er det vigtigt at starte med denne linje som fremtidens rygrad i Kiels transportsystem."
Det Schleswig-Holsteinische Landsting støtter anlægget, der er finansieret af forbundsmidler med ca 75 pct.
De 75 pct dækker store dele af infrastrukturen og hentes fra puljen på 2 mia Euro, som den tyske stat nu afsætter til letbane- og metroprojekter hvert år.
Der er en række forskellige krav for at opnå andel i disse midler - og det er meget anderledes end i Danmark. Blandt andet skal næsten alle delstrækninger være en tidsmæssig og kapacitetsmæssig forbedring for de rejsende.
Det hele sker i regi af Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz (GVFG), hvor Kiel har nu fået blivende tilsagn om støtte til den første etape.
Så efter mange år er det første større nye letbanenet nu på vej i Tyskland, takket være en anden måde at vurdere samfundsøkonomi på, og den nye lov om støtte til kommunale kollektive trafikprojekter.
/J Haugård og HB
|