Letbaner.DK
 
Studierejse til Kiel
Nyhed 00660  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvorfor Letbaner
Hvad er Letbaner
Udland
Videoer
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste


Kiel's letbane ved Holtenauer Arkaden. Visualisering: Kiel.de

 

Studierejse til Kiel

 
17.06.25

Letbaner.dk besøgte vores søsterforening "Tram für Kiel" i Slesvig Holsteins hovedstad Kiel under et tre dages besøg.

Den 2. maj tog tre aktive medlemmer fra Letbaner.dk turen til Kiel med toget, for at lære hvordan de i Kiel griber informationsarbejdet an. De har om nogen haft succes med deres projekt, som nu er besluttet i Kommunen og Landstinget og får føderal støtte.

Kiel har besluttet at genindføre sporvogne i Kiel i form af et moderne letbanenet på 34 km. De fravalgte samtidig den alternative løsning med BRT-busser.
 

.. så efter mange år er nu det første større nye letbanenet på vej i Tyskland, takket være en anden måde at vurdere samfundsøkonomi på, og den nye lov om støtte til kommunale kollektive trafikprojekter."

 
 
Mødet i Kiel

Vi mødtes med foreningens formand Jan Niemeyer lørdag formiddag, der havde afsat hele lørdagen og noget af søndagen til at fortælle os om planerene. Vi startede med at få en præsentation af projektet med linjerne og deres etapeopdeling, finansieringen med føderal støtte og tidshorisont.

Derefter gik vi langs en del af den først planlagte strækning fra banegården mod nord ud mod Holtenau. Vi så også andre ting fx Holtenauer sluse på Kielerkanalen, hvor der var en cykelfærge. Vi gik tilbage langs havnen og sejlede med deres udgave af en havnebus. Ialt gik vi ca. 14 km.

Om søndagen tog vi en bus til Schönberger Strand, hvor vi besøgte et jernbane- og sporvejsmuseum og kørte en lille tur med en sporvogn fra Hamburg. Se video med hovedpunkter nederst.

 

Gruppen ved den centrale trafikterminal: Andreas Gayk Strasse

 

 
Foreningen Tram für Kiel

Tram für Kiel er et uafhængigt borgerinitiativ, og består af lidt over 100 medlemmer.

Formålet var at samle borgere og eksperter med interesse og viden om letbaner og byplanlægning, og derigennem informere borgere og beslutningstagere sagligt om trafikløsninger med letbaner, altså svarende til vores formål.

Foreningen finansieres af medlemskontingenter og enkelte støttebidrag, og har ca det samme at gøre godt med, som Letbaner.dk. Tram für Kiel har et tæt samarbejde med andre tilsvarende foreninger via Bundesnetverk Tram.


Kiel's letbane ved Holstenflet på vej ind i centrum. Visualisering: Kiel.de

 

 
Om projektet i Kiel

Den første rute, der nu er blevet godkendt (Idriftsættelsestrin 1 eller IBS 1) vil køre fra Wellingdorf via Gaarden, hovedbanegården, bymidten og Holtenauer Arkaden til universitetsområdet. Den vil forbinde en lang række af Kiels bolig-, arbejds- og uddannelsessteder. Det er den sorte linje på kortet nederst.

Matthias Edeler, næstformand i TfK e.V., understreger: "Det nuværende bybussystem kæmper særligt hårdt under belastningen af passagermængden, især på ruterne fra hovedbanegården til Gaarden og fra hovedbanegården til universitetet. Derfor er det vigtigt at starte med denne linje som fremtidens rygrad i Kiels transportsystem."

Det Schleswig-Holsteinische Landsting støtter anlægget, der er finansieret af forbundsmidler med ca 75 pct.

De 75 pct dækker store dele af infrastrukturen og hentes fra puljen på 2 mia Euro, som den tyske stat nu afsætter til letbane- og metroprojekter hvert år.

Der er en række forskellige krav for at opnå andel i disse midler - og det er meget anderledes end i Danmark. Blandt andet skal næsten alle delstrækninger være en tidsmæssig og kapacitetsmæssig forbedring for de rejsende.

Det hele sker i regi af Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz (GVFG), hvor Kiel har nu fået blivende tilsagn om støtte til den første etape.

Så efter mange år er det første større nye letbanenet nu på vej i Tyskland, takket være en anden måde at vurdere samfundsøkonomi på, og den nye lov om støtte til kommunale kollektive trafikprojekter.

 
/J Haugård og HB

 
 
Facts om letbanen i Kiel

  • 2024 Tilsagn om 75% tilskud til 1. etape
  • 2024 Byrådet beslutter første etape på 12,5 km
  • 2025 Detailplanlægningen starter
  • 2030 Anlægsarbejdet begynder
  • 2034 1. etape åbner
  • 2040 Hele nettet forventes færdig og Slesvig-Holsten klimaneutral
  • Det samlede net bliver på 36 km med cirka 65 stop
  • Der forventes at køre med 5-10 minutters interval
  • Pris 1. fase er estimeret til 0,6 milliard euro
  • Samlet pris nu estimeret til 1,2 milliard euro
  • Byens pris efter støtte bliver cirka det halve
  • 1. etape følger nogenlunde den sidste sporvognslinje *)

*) Den sidste sporvognslinje lukkede 4.05.1985, samme år som den første nye moderne letbane blev åbnet i Nantes.


Linjekortet med det planlagte netværk. Sorte linje er 1. etape. Kilde: kiel.de

 
Kilder: kiel.de, tram-kiel.de og Wikipedia

 
Billeder og video fra første linje i Kiel og Schönberger Strand Sporvejsmuseum

 


 
Andre nyheder:

Ny tysk lov støtter anlæg af kollektiv trafik

Loven om finansiering af kommunal transport, har forbedret tyske byers muligheder for at søge støtte til anlæg eller opgradering af letbaner, metro og jernbaner. (16.06.25)

Kiel valgte Letbane ud fra samfundsøkonomien

Vil letbaner være en gevinst eller et tab for samfundet? Et letbaneprojekt, der betaler sig i Kiel, betaler sig ikke i Aarhus, skriver JP. (26.07.24, opdateret 12.02.25)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 
Læs mere her:
Foreningen Tram für Kiel
The Light Railway is coming to Kiel (Kiel 2025)
Dokumentation af planlægning (Kiel 2025)
Letbane i Kiel: Kiel bygger et letbanenet på 36 km til 1 milliard euro for at blive klimaneutral. Første åbning i 2034. (Kiel 05.12.24)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold