Letbaner.DK
 
Ny tysk lov støtter anlæg af kollektiv trafik
Nyhed 00659  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvorfor Letbaner
Hvad er Letbaner
Udland
Videoer
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste


Tysklands Trafikministerium med Berlins 'Strassenbahn' til døren!

 

Ny tysk lov støtter anlæg af kollektiv trafik

 
16.06.25

Den nye tyske "Lov om finansiering af kommunal transport" har forbedret tyske byers muligheder for at søge støtte til anlæg eller opgradering af letbaner, metro og jernbaner.

Lov om finansiering af kommunal transport (GVFG) giver et kraftigt rygstød til de tyske byers ønsker om at gøre noget ved trafikken. Der er markante støttekroner til at forbedre den kollektive mobilitet. Og her nævnes nye letbaner og sporvogne før metroprojekter og jernbaner!

På hjemmesiden for det tyske Trafikministerium, Bundesministerium für Verkehr kan man læse følgende artikel fra marts 2023:

 
Den nye tyske Lov om finansiering af kommunal transport (GVFG)

- For at forbedre transportforholdene i kommunerne tilbyder den føderale regering staterne mulighed for inden for rammerne af GVFG at finansiere større jernbanebaserede offentlige transportinfrastrukturprojekter delvist med føderal økonomisk støtte.

Den tredje lov om ændring af loven om offentlig transport (GVFG), som trådte i kraft med tilbagevirkende kraft den 1. januar 2020, forbedrede disse muligheder betydeligt. En række nye finansieringsmuligheder blev skabt for at forbedre den jernbanebaserede offentlige transport.

Derudover blev mængden af den tilgængelige føderale økonomiske støtte øget betydeligt, den mindste projektstørrelse blev reduceret, og finansieringssatserne for de enkelte finansieringsmuligheder blev forhøjet. Dette gjorde det muligt for delstaterne og kommunerne at forbedre den offentlige transport endnu mere omfattende og gøre den mere attraktiv.

I 2020 var GVFG-midlerne allerede forhøjet til cirka 665 millioner euro. Fra 2021 vil GVFG-midler på 1 milliard euro være tilgængelige årligt. Fra 2025 vil den føderale økonomiske støtte endda nå op på 2 milliarder euro, og fra 2026 og fremefter vil den stige med 1,8 procent årligt.

Dette involverer føderal økonomisk støtte, som især ydes til kommuner til investeringer i jernbanebaseret offentlig transport, for eksempel til opførelse af nye letbaner, sporvogne eller undergrundsbaner.

Derudover kan midlerne også bruges til elektrificering og reaktivering af jernbanelinjer eller til at øge kapaciteten på jernbanelinjerne.

Derudover kan midlerne – begrænset til 2030 – ikke længere udelukkende bruges til nybyggeri og udvidelsesprojekter, men også i mindre grad til større renoveringer. Dette vil gøre det muligt for transportvirksomheder, byer og kommuner at for eksempel modernisere metrostationer eller fuldstændig renovere trapper eller tunneler. -

 
Kilde: Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz GVFG, læs her:

Original tekst på tysk  eller   Google-oversat til dansk

 
 
Facts om tyske letbaner

  • De tysktalende lande bevarede de fleste sporvejssystemer i 70'erne.
  • Nogle blev nedlagt, fx i Hamburg, Vestberlin, Lübech, Flensburg og Kiel
  • Andre byer lagde sporvejene i tunneler i byernes centrum som en U-bahn
  • I dag anlægges nye kun i gaden, da det giver den bedste tilgængelighed
  • Tyskland har i dag 54 letbanebyer og dermed flest i Europa
  • Kun to af disse er nyanlagt, og nu kommer Kiel til
  • De fleste gamle sporvejsnet er opgraderet til moderne standard
  • Ofte udgør letbanerne rygraden i de tyske byers trafik
  • Nogle net er vokset sammen fx i Ruhr, Köln/Bonn, Rhein-Neckar og Rhein-Main.

 
/HB og NW

 


Andre nyheder:

Vedligehold blev for dyrt for Aarhus Letbane

Aarhus Letbane har valgt fremover at udføre en del af infrastrukturvedligeholdet med egne medarbejdere. (14.06.25)

Kiel valgte Letbane ud fra samfundsøkonomien

Vil letbaner være en gevinst eller et tab for samfundet? Et letbaneprojekt, der betaler sig i Kiel, betaler sig ikke i Aarhus, skriver JP. (26.07.24, opdateret 12.02.25)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 
Læs mere her:
The Light Railway is coming to Kiel (Kiel 2025)
Dokumentation af planlægning (Kiel 2025)
Letbane i Kiel: Kiel bygger et letbanenet på 36 km til 1 milliard euro for at blive klimaneutral. Første åbning i 2034. (Kiel 05.12.24)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold