
Tysklands Trafikministerium med Berlins 'Strassenbahn' til døren!
Ny tysk lov støtter anlæg af kollektiv trafik
16.06.25
Den nye tyske "Lov om finansiering af kommunal transport" har forbedret tyske byers muligheder for at søge støtte til anlæg eller opgradering af letbaner, metro og jernbaner.
Lov om finansiering af kommunal transport (GVFG) giver et kraftigt rygstød til de tyske byers ønsker om at gøre noget ved trafikken. Der er markante støttekroner til at forbedre den kollektive mobilitet. Og her nævnes nye letbaner og sporvogne før metroprojekter og jernbaner!
På hjemmesiden for det tyske Trafikministerium, Bundesministerium für Verkehr kan man læse følgende artikel fra marts 2023:
Den nye tyske Lov om finansiering af kommunal transport (GVFG)
- For at forbedre transportforholdene i kommunerne tilbyder den føderale regering staterne mulighed for inden for rammerne af GVFG at finansiere større jernbanebaserede offentlige transportinfrastrukturprojekter delvist med føderal økonomisk støtte.
Den tredje lov om ændring af loven om offentlig transport (GVFG), som trådte i kraft med tilbagevirkende kraft den 1. januar 2020, forbedrede disse muligheder betydeligt. En række nye finansieringsmuligheder blev skabt for at forbedre den jernbanebaserede offentlige transport.
Derudover blev mængden af den tilgængelige føderale økonomiske støtte øget betydeligt, den mindste projektstørrelse blev reduceret, og finansieringssatserne for de enkelte finansieringsmuligheder blev forhøjet. Dette gjorde det muligt for delstaterne og kommunerne at forbedre den offentlige transport endnu mere omfattende og gøre den mere attraktiv.
I 2020 var GVFG-midlerne allerede forhøjet til cirka 665 millioner euro. Fra 2021 vil GVFG-midler på 1 milliard euro være tilgængelige årligt. Fra 2025 vil den føderale økonomiske støtte endda nå op på 2 milliarder euro, og fra 2026 og fremefter vil den stige med 1,8 procent årligt.
Dette involverer føderal økonomisk støtte, som især ydes til kommuner til investeringer i jernbanebaseret offentlig transport, for eksempel til opførelse af nye letbaner, sporvogne eller undergrundsbaner.
Derudover kan midlerne også bruges til elektrificering og reaktivering af jernbanelinjer eller til at øge kapaciteten på jernbanelinjerne.
Derudover kan midlerne – begrænset til 2030 – ikke længere udelukkende bruges til nybyggeri og udvidelsesprojekter, men også i mindre grad til større renoveringer. Dette vil gøre det muligt for transportvirksomheder, byer og kommuner at for eksempel modernisere metrostationer eller fuldstændig renovere trapper eller tunneler. -
Kilde: Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz GVFG, læs her:
Original tekst på tysk eller
Google-oversat til dansk
|