Vejstøjens udvikling over 15 år afslører at alle Københavns omegnskommuner lider under stigende støj, mens de centrale kommuner er sluppet fri. Eksempelvis er 90 procent af Gladsaxe Kommunes areal nu over WHO's anbefalede støjgrænse. Kort: MiljøGIS, Miljøstyrelsen
Vejstøj truer vores sundhed
08.01.25
Fordelene ved mindre vejstøj med nye letbaner indgår ikke i de samfundsøkonomiske beregninger
Vejtrafikstøjen er en alvorlig sundheds- og samfundsudfordring, som der ikke tages med i de samfundsøkonomiske analyser af transportprojekter. Dette er problematisk, da støjreduktion har en dokumenteret positiv effekt på folkesundheden og livskvaliteten.
Hvis de sundhedsmæssige fordele ved reduceret vejstøj blev inkluderet i analyserne, ville letbaner og andre bæredygtige transportformer fremstå som mere fordelagtige investeringer.
Denne artikel fremhæver dokumentationen for vejstøjens skadevirkninger, dens økonomiske konsekvenser og fordelene ved letbaner som et middel til at reducere vejtrafikkens støjgener.
Støjens konsekvenser for folkesundheden
I Danmark er vejtrafikstøj den største kilde til støjgener, der påvirker op mod 724.000 boliger. Af disse er 141.000 stærkt støjbelastede med niveauer over 68 dB. Ifølge WHO kan trafikstøj skade helbredet allerede ved støjniveauer over 53 dB, hvilket er lavere end de danske vejledende grænseværdier på 58 dB for boliger.
Sundhedsskaderne omfatter forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme, diabetes og dårlig søvnkvalitet. Disse konsekvenser påvirker ikke kun den enkelte, men lægger også et markant pres på sundhedsvæsenet.
Desuden viser undersøgelser, at selv relativt lave støjniveauer kan medføre en øget risiko for hjertekarsygdomme. Til sammenligning dør flere mennesker for tidligt som følge af vejstøj, end der omkommer i trafikulykker. Trafikstøjens sundhedseffekter udgør dermed en betydelig samfundsudfordring.
Figur fra Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023
Økonomiske konsekvenser af trafikstøj
Vejstøjens samfundsøkonomiske omkostninger i Danmark anslås til mellem 1,5 og 13,6 milliarder kroner om året. Disse tal dækker blandt andet sundhedsudgifter, boligværditab og tabt produktivitet.
Selvom elektriske biler kan mindske motorstøj ved lave hastigheder, løser de ikke problemet ved højere hastigheder, hvor dækstøj er dominerende. Dette understreger behovet for at reducere både trafikmængden og hastigheden på vejene.
Effekten af støjreducerende tiltag er veldokumenteret. For eksempel kan en sænkning af hastighedsgrænser på motorveje og kommunale veje reducere antallet af stærkt støjbelastede boliger med op til 50 %, hvilket samtidig forbedrer trafiksikkerheden og mindsker CO2-udledningen.
Figur fra Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023
Letbaner som en løsning
Manual for samfundsøkonomisk analyse fra 2003, danner grundlag for vurdering af investeringer i transportprojekter. Efter 22 år er det tid til en revision, så analysen også inkludere de sundhedsmæssige og økonomiske fordele ved reduceret trafikstøj. Desuden er der flere andre faktorer i manualen, der bør revideres f.eks. at kollektiv trafik miskrediteres værdimæssigt i forhold til individuel trafik.
En revision af dette vil kunne sikre en mere retvisende vurdering af letbaner og andre bæredygtige transportprojekter i gadeplan, der ikke kun bidrager til bedre mobilitet, men også til en sundere byudvikling og bedre livskvalitet i byen.
Letbaner har potentiale til markant at reducere trafikstøj, især i byområder, hvor de erstatter støjende biltrafik med roligere kollektiv transport.
Desuden er letbaner effektive til at flytte bilister over til kollektiv transport, hvilket reducerer trængsel, luftforurening og støj. Kombineret med bedre cykelinfrastruktur kan letbaner fremme en grønnere og mere bæredygtig mobilitet, der forbedrer bymiljøet.
Letbaner.dk opfordrer derfor til en mere helhedsorienteret tilgang til de samfundsøkonomiske analyser, hvor de samfundsmæssige gevinster ved reduceret vejstøj og mere kollektiv trafik indregnes, og bliver en del af beslutningsgrundlaget i fremtidige projekter.
/HB - kilder:
Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023
Støjhandlingsplan i Gladsaxe, Maj 2024
TRAFIKSTØJ – ET OVERSET SAMFUNDSPROBLEM, Maj 2016
Strategi for begrænsning af vejtrafikstøj - Delrapport 2 - Støj, gener og sundhed, 4 Sundhedsøkonomisk metode, Miljøstyrelsen 2003
Manual for samfundsøkonomisk analyse, Trafikministeriet, Junu 2003
Andre nyheder:
|