Letbaner.DK
 
Vejstøj truer vores sundhed
Nyhed 00652  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvad er Letbaner
Hvorfor Letbane
Udland
TV & video
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste


Vejstøjens udvikling over 15 år afslører at alle Københavns omegnskommuner lider under stigende støj, mens de centrale kommuner er sluppet fri. Eksempelvis er 90 procent af Gladsaxe Kommunes areal nu over WHO's anbefalede støjgrænse. Kort: MiljøGIS, Miljøstyrelsen

 

Vejstøj truer vores sundhed

 
08.01.25

Fordelene ved mindre vejstøj med nye letbaner indgår ikke i de samfundsøkonomiske beregninger

Vejtrafikstøjen er en alvorlig sundheds- og samfundsudfordring, som der ikke tages med i de samfundsøkonomiske analyser af transportprojekter. Dette er problematisk, da støjreduktion har en dokumenteret positiv effekt på folkesundheden og livskvaliteten.

Hvis de sundhedsmæssige fordele ved reduceret vejstøj blev inkluderet i analyserne, ville letbaner og andre bæredygtige transportformer fremstå som mere fordelagtige investeringer.

Denne artikel fremhæver dokumentationen for vejstøjens skadevirkninger, dens økonomiske konsekvenser og fordelene ved letbaner som et middel til at reducere vejtrafikkens støjgener.

 
Støjens konsekvenser for folkesundheden

I Danmark er vejtrafikstøj den største kilde til støjgener, der påvirker op mod 724.000 boliger. Af disse er 141.000 stærkt støjbelastede med niveauer over 68 dB. Ifølge WHO kan trafikstøj skade helbredet allerede ved støjniveauer over 53 dB, hvilket er lavere end de danske vejledende grænseværdier på 58 dB for boliger.

Sundhedsskaderne omfatter forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme, diabetes og dårlig søvnkvalitet. Disse konsekvenser påvirker ikke kun den enkelte, men lægger også et markant pres på sundhedsvæsenet.

Desuden viser undersøgelser, at selv relativt lave støjniveauer kan medføre en øget risiko for hjertekarsygdomme. Til sammenligning dør flere mennesker for tidligt som følge af vejstøj, end der omkommer i trafikulykker. Trafikstøjens sundhedseffekter udgør dermed en betydelig samfundsudfordring.


Figur fra Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023

 

 
Økonomiske konsekvenser af trafikstøj

Vejstøjens samfundsøkonomiske omkostninger i Danmark anslås til mellem 1,5 og 13,6 milliarder kroner om året. Disse tal dækker blandt andet sundhedsudgifter, boligværditab og tabt produktivitet.

Selvom elektriske biler kan mindske motorstøj ved lave hastigheder, løser de ikke problemet ved højere hastigheder, hvor dækstøj er dominerende. Dette understreger behovet for at reducere både trafikmængden og hastigheden på vejene.

Effekten af støjreducerende tiltag er veldokumenteret. For eksempel kan en sænkning af hastighedsgrænser på motorveje og kommunale veje reducere antallet af stærkt støjbelastede boliger med op til 50 %, hvilket samtidig forbedrer trafiksikkerheden og mindsker CO2-udledningen.


Figur fra Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023

 

 
Letbaner som en løsning

Manual for samfundsøkonomisk analyse fra 2003, danner grundlag for vurdering af investeringer i transportprojekter. Efter 22 år er det tid til en revision, så analysen også inkludere de sundhedsmæssige og økonomiske fordele ved reduceret trafikstøj. Desuden er der flere andre faktorer i manualen, der bør revideres f.eks. at kollektiv trafik miskrediteres værdimæssigt i forhold til individuel trafik.

En revision af dette vil kunne sikre en mere retvisende vurdering af letbaner og andre bæredygtige transportprojekter i gadeplan, der ikke kun bidrager til bedre mobilitet, men også til en sundere byudvikling og bedre livskvalitet i byen.

Letbaner har potentiale til markant at reducere trafikstøj, især i byområder, hvor de erstatter støjende biltrafik med roligere kollektiv transport.

Desuden er letbaner effektive til at flytte bilister over til kollektiv transport, hvilket reducerer trængsel, luftforurening og støj. Kombineret med bedre cykelinfrastruktur kan letbaner fremme en grønnere og mere bæredygtig mobilitet, der forbedrer bymiljøet.

Letbaner.dk opfordrer derfor til en mere helhedsorienteret tilgang til de samfundsøkonomiske analyser, hvor de samfundsmæssige gevinster ved reduceret vejstøj og mere kollektiv trafik indregnes, og bliver en del af beslutningsgrundlaget i fremtidige projekter.

 
/HB - kilder:

 
Informationsark om trafikstøj - Gladsaxe Kommune, Juni 2023

Støjhandlingsplan i Gladsaxe, Maj 2024

TRAFIKSTØJ – ET OVERSET SAMFUNDSPROBLEM, Maj 2016

Strategi for begrænsning af vejtrafikstøj - Delrapport 2 - Støj, gener og sundhed, 4 Sundhedsøkonomisk metode, Miljøstyrelsen 2003

Manual for samfundsøkonomisk analyse, Trafikministeriet, Junu 2003

 


Andre nyheder:

Flere letbanetog til Aarhus

Aarhus Letbane køber otte nye tog af Tram-Train-typen til indsættelse i 2029. Denne gang issikrede. (08.01.25)

Kiel valgte Letbane ud fra samfundsøkonomien

Vil letbaner være en gevinst eller et tab for samfundet? Et letbaneprojekt, der betaler sig i Kiel, betaler sig ikke i Aarhus, skriver JP. (26.07.24)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
 
Læs mere her:
Trafikstøj koster liv – og ministerierne fejler i at forhindre det, vurderer Statsrevisorerne (Login) (Altinget 21.11.24)
Beretning om indsatsen over for trafikstøj (Rigsrevisionen 11.2024)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold