Letbaner.DK
 
Studietur til Sydsverige
Nyhed 00599  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Støtte
Om foreningen
Kontakt
Arkiv
Tilbage
Næste


Standsningssted design i Lund. Foto: Letbaner.DK

 

Studietur til Sydsverige

 
02.12.21

20 glade deltagere fra otte lande tog på studietur i det sydsvenske og så og kørte med sporvogne og el-bus

NLRA (Nordic Light Rail Association) og Letbaner.DK gennemførte d. 30/9-1/10-2021 en studietur til tre trafikanlæg i Sydsverige. Deltagerne var i højt humør og glade for det meste de så. Og det på trods af et massivt regnvejr, der skulle vise sig at vare ved på hele turen.

 
MalmöExpressen

Vi startede med et besøg hos operatøren Nobina under Skånetrafiken i Malmö. Vi blev hentet af en ny el-ledbus (med et led), der kørte os til deres store busdepot og ladeanlæg. Alle el-bussernes opladning er her planlagt nøje. Ikke bare for hvornår de skal stå tilsluttet til anlægget, men også selve ladeprocessen er forprogrammeret for at optimere ladeanlæggets kapacitet.


Den nye elbus, som fragtede gruppen til Nobinas depot. Foto: Letbaner.DK

 
Nobina fortalte om deres vigtige BRT-linje MalmöExpressen, som på det seneste har fået etableret særligt tracé på godt 60 % af linjen. Vi så den første generation af BRT-busser med to led og et falsk førerrum i bagenden. Et trick der får den til at ligne en sporvogn.


To af de nuværende dobbeltleds BRT-busser ved Malmö Centralstation med "førerrum" i bussens bagende.
Foto: Letbaner.DK

 

BRT-busserne er gas-hybriddrevet. Den kommende generation bliver helt batteridrevet og stadig med to led. Der blev spurgt til om man havde overvejet om elbusserne skulle lades via trolley-stænger som i Landskrona og Bergen, men Nobina henviste til beslutningstagerne, som ikke har valgt denne løsning.

 
Lunds Spårväg

Turen fortsatte med tog til Lund, hvor vi startede med at gå til Restaurant Ihsirien, hvor vi fik Lunch. Derfra var der kort ned til Lunds nye letbane, som starter ved Centralstationen.


Spårväg Lund er præget af flotte græstracéer.
Foto: Letbaner.DK

 

P.G. Andersson fra Trivector i Lund havde påtaget sig at føre gruppen på en tur med spårvägen med ophold ved de mest interessante stop og anlæg undervejs. Ved sygehuset var gruppen dog tæt på at drive væk med regnvandet, som kom i rigelige mængder.


Vi entréer en Spårvagn i Lund. Foto: Letbaner.DK

 

Desværre lider Lunds Spårväg stadig under uenigheder med den spanske leverandør af vognene, CAF, Derfor køres der kun i 15. minutters drift med fire ud af de syv vogne. Det betød så også, at Lunds Spårväg ikke ville tage imod gæster, hverken til rundvisning af banen eller på depotet. Men heldigvis kunne P.G. Andersson fra Trivector i stedet informere os på turen.


Deltagerne i Lund. Foto: NLRA

Fra Lund Central tog vi toget videre til Göteborg, hvor togets bistro var til stor glæde for især danskerne, der ikke var vant til den service.

 
Ankomst i Göteborg

Ved ankomsten til Göteborg Central havde mørket allerede sænket sig, men alle lyste op, da de så at rejsen fortsatte med en flot 90-årig dame (veteransporv. 208) fra Ringlinjen, som holdt klar til os på Drottningtorget.


Vogn 208 og Steward klar til afgang fra Drottningtorget foran Centralstationen. Foto: Letbaner.DK

 

Turen foregik i mørke og tæt regn, mens deltagerne på træsæderne blev udrustet med en god sandwich og noget at drikke forud for en cirka 20 km rundtur på det omfattende spornet.


Aftenmåltidet blev indtaget mens vi fik en rundtur i hele byen. Foto: Letbaner.DK

 

 
Præsentation på Gøteborgs Sporvejsmuseum

Efter lidt socialt samvær på et nærtliggende værtshus efterfulgt af en god nats søvn på Spar Hotel Gårda, startede vi dagen med en våd og blæsende gåtur til Göteborgs Sporvejsmuseum. Vi var blevet inviteret hertil, fordi Göteborgs Sporveje ikke ønskede at få besøg.

Heldigvis for os havde en aktiv i Sporvejsselskabet Ringlinjen (NN), også været involveret i indkøb af de nye spor-vogne M33 og M34 og depotprojektet. Han kunne fortælle om begge projekter, og kom ind på mange spændende detaljer om indkøbet af nye sporvogne og fordelene i forhold til tidligere indkøb. Men også om de udfordringer, der har været med denne sporvogn, som det altid er tilfældet ved nyindkøb. Især vores deltager fra Helsinki, hvor de også er i gang med at indkøbe vogne, havde mange interessante spørgsmål.

Præsentationen af arbejdet med opførelsen af det nye depot på Ringön, gav indblik i udfordringer med valg af placering og form. Resulteret er blevet meget vellykket. Blot ærgerligt at det ikke var muligt at se det.


Det nye depot på Ringön. Foto: Letbaner.DK

 

 
Göteborgs nyeste sporvogn M33

Da præsentationen på museet var overstået, samledes vi om en lidt yngre dame end aftenen før, nemlig sporvogn 606 fra 1960'erne. Denne var vores følgesvend resten af dagen, hvor vi kom ud på en længere rundtur i byen.

Efter en kort men intensiv jagt, der bl.a. betød ophold på særlige spor og en hurtig vending i en sløjfe, lykkedes det vores fører at finde en af de nye vogne på nettet nemlig M33. Gruppen blev sat af ved et stoppested for linje 5, hvor vi hoppede på en M33 et længere stykke, bl.a. over den nye Hisingsbron og forbi det nye depot.


Den nye vogntype fra Bombardier M33
Foto: Letbaner.DK

 

M33 udmærker sig med at have en god affjedring og en høj kapacitet med 33 meters længde og plads til 230 passagerer. Senere leveres der en længere vogntype M34 på 45 meter.

 
Is kan ikke stoppe M33

M33 er ikke mindst interessant, fordi den i kontrakten er specificeret til at være modstandsdygtig overfor isbelægnin-ger på køreledningen. Det har leverandøren tacklet ved at udruste vognen med en mindre batteripakke, der fungerer som en UPS på op til 500 meter. Det er en interessant detalje for især Aarhus Letbane der har haft store problemer med isbelægninger på Grenaabanen.

 
Den hurtige bane og Drottningtorget

Efter at være hoppet af M33 blev vi igen hentet af sporvogn 606, som medbragte vores bagage. Den tog os på en mere end to timer lang rundtur i Gøteborg i dagslys, inklusive en tur på den hurtige bane langs jernbanen til Gamlestaden. En udfordring, som den 60-årige sporvogn tacklede fint.

Studieturen sluttede hvor vi havde startet vores besøg i Gøteborg dagen før, nemlig foran Centralstationen på Drottningtorget. Herfra tog deltagere selv hjemad, og det var både med fly, tog, bil og færge.

Deltagerne takkede for en spændende studietur og alle så frem til næste gang.

 
/Helge Bay og Stephan Marstrander
 

 

Rockwoolmåtter støjdæmper nordiske letbaner


En deltager kunne fortælle at den danskbaserede Rockwool-koncern har leveret støjdæmpning til de fleste letbaner i Norden.

 


Relaterede nyheder:

Trafikken i Tampere er begyndt

Finlands premierminister Sanna Marin indviede den nye letbane i Tampere d. 08.08.21 med driftstart dagen efter. (24.08.21)

Studietur til Sverige var succes

Letbaner.DK og NLRA afholdt studietur til Malmö, Lund og Göteborg d. 30/9-1/10 2021. (24.08.21, opdateret d. 21.10.21)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
   

Billedreportage !

 

Göteborgs Spåväger har det største spornet i Norden med 83 km dobbeltspor.
Der køres dagligt cirka 50.000 km.

 
 

Læs mere her:

Frågor och svar om M33. (Göteborgs Spårvägar)
Göteborg får nya spårvagnar - M33 (Göteborg 01.10.21)
Cykelbro och spårvagns-tunnel ska byggas (Göteborg 17.09.21)
Här kör första spårvagnen på Hisingsbron (Göteborg 16.08.21)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 09.12.20