Letbaner.DK
 
Utroværdigt indlæg fra trafikforsker
Nyhed 00596  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Om foreningen
Kontakt
Arkiv
Tilbage
Næste


Illustration af en letbanes mulige spidskapacitet med CAF URBUS 3 i to min. drift. (Linje 1, Budapest). Dette viser noget helt andet end trafikforskerens hurtige notat.

 

Utroværdigt indlæg fra trafikforsker i JP

 
09.07.21 (Opdateret d. 11.07.21)

Letbaner flytter ikke 5 gange mindre end biler – tvært imod er Letbanens kapacitet til enhver tid størrer end biler på samme vejbredde.

I et utroværdigt indlæg i JP d. 20.06.21 postulerer Harry Lahrmann: Biler flytter fem gange så mange mennesker som letbanen.

Med udgangspunkt i en helt tilfældig sammenligning af hvor meget vejbaner hhv. letbanen fylder på et tilfældigt sted på en af Aarhus to største indfaldsveje, Randersvej, påstår trafikforsker Harry Lahrmann at biler kan transportere fem gange flere passagerer end letbanen.

En sammenligning, hvor der er en lang række ting, der ikke er medtaget. Resultatet vil være et helt andet i myldretiden og ved et andet sted nærmere centrum. Derfor kan "analysen" reelt ikke bruges til noget som helst, andet end at argumentere imod letbaner på et videnskabeligt uredeligt niveau.

 
Trafikeksperten trækker i land

På Harry Lahrmanns LinkedIn side nævner han dog nu, at ”Man kan selvfølgelig opstille disse regnestykker på et utal af måder, men ideen med min udregning er at udfordre det dogme, at et reserveret areal til kollektiv trafik i tætte byområder giver mest mobilitet m2 byrum”.

I de efterfølgende kommentarer og svar fra Harry Lahrmann fremgår det da også, at der skal en helt anden analyse af arealforbruget for biler og letbaner til, for at det kan bruges til noget.

For eksempel regner han på dagsgennemsnittet og ikke myldretiden, der ellers altid regnes for den spidsbelastning, som systemet skal kunne håndtere. Og ikke mindst manglen på medregning af areal til P-pladser, hvor bilerne står stille det meste af døgnets timer, er en stor og reel mangel i regnestykket.

Så fra foreningen Letbaner.dk må vi tage skarpt afstand fra den måde, indlægget er blevet brugt, eller misbrugt på, ikke mindst i Jyllands-Postens opsætning.

Vi vil netop undertstrege, at letbanens kapacitet til enhver tid er større end hvad der kan være i bilerne på samme vejbredde, hvilket ingen seriøse trafikeksperter betvivler.

 
Mange reaktioner fra kolleger

Som et eksempel på et svar skriver Allan T:
"Tror du har glemt at medregne parkeringsbehovet … det er en graverende fejl :)"

 
Helge Bay, formand

Niels Wellendorf, bestyrelsesmedlem


 
Trafikforskere: Biler flytter fem gange så mange mennesker som letbanen (Login) (JP d. 20.06.21)

 
Harry Lahrmanns indlæg på LinkedIn

 


Relaterede nyheder:

Genindtag gaderummet med letbane

Tram für Kiel holder d. 25/5 et webinar om at bruge letbaner til at genindtage byens rum. (16.05.21)

Skinneeffekten kommer fra - skinnerne

Det er primært to forhold, der gør den store forskel mellem letbane og bus. (15.11.20)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
 

Foreningen Letbaner.dk tager skarpt afstand fra den måde, indlægget er blevet brugt.

 
 

Læs mere her:

Trafikforskere: Biler flytter fem gange så mange mennesker som letbanen
(JP d. 20.06.21)
Harry Lahrmanns indlæg på LinkedIn
Besançon indvier sin sporvogn, "den billigste i Frankrig" (Besançon 30.08.14)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 09.12.20