Letbaner.DK
 
Endnu en letbane T9 er åbnet i Paris
Nyhed 00590  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Om foreningen
Kontakt
Arkiv
Tilbage
Næste


Paris nye letbanelinje T9 (Foto: Île-de-France Mobilités)

 
Endnu en letbane T9 er åbnet i Paris

 
19.04.21
Den nyeste letbane T9 i Frankrigs hovedstad, har tilpasset belysning og blev åbnet d. 10.04.21.

Linje T9 forbinder nu metrostation Porte de Choisy med Place Gaston Viens i Orly i de sydøstlige forstæder til Paris. T9 kører via Ivry-sur-Seine, Vitry-sur-Seine, Choisy-le-Roi og Thiais, skriver Railway Gazette d. 12.04.21.

Linjen er 10,3 km lang og har 19 stationer. Den kører på reserveret spor og har prioritet i signalerne ved vejkryds. I Porte de Choisy kan man skifte til metrolinje 7 og sporvogn T3a, og i Choisy-le-Roi til regionaltog linje C. Lokale busruter er blevet tilpasset.

 
Finansiering

T9 er det første letbaneprojekt, der styres fuldstændigt af regionens trafikselskab (Île-de-France Mobilités) ud fra byudviklingsplaner. De samlede omkostninger var 404 mio Euro for infrastrukturen og 75 mio Euro for tog.

Projektet blev finansieret af Regionen Île-de-France (52,5%), den nationale regering (22,5%), departementet Val-de-Marne (21%) byen Paris (3%) og Grand Paris-Orly Seine Bièvre (1%). Prisen svarer til en kilometer-pris på ca. 350 mio. kroner.

 
Projektet er gennemført på 5 år

Byggeriet begyndte i midten af 2016, og sporlægningen startede i februar 2019. Der er plantet mere end 1.700 træer langs ruten.

Alstom har leveret en flåde på 22 Citadis X05-sporvogne bestilt i november 2016. Disse er 45 m lange og har en kapacitet på 314 passagerer. De blev designet og fremstillet på Alstoms La Rochelle-sted.

Køretøjerne har otte dobbeltdøre pr. side med brede og godt oplyste vestibuler for at lette passagerstrømmene. Glas dækker 45% af overfladen med 100% LED-belysning, otte brede multimedieskærme til visuelle skærmkort, USB-stik og bænkesæde, skriver Railway Gazette.


Paris nye letbanelinje T9 (Foto: Île-de-France Mobilités)

 
Særlig lyssignatur

 
Letbanetogene har en 'brugerdefineret lyssignatur' udviklet af Alstoms Design & Styling-team i partnerskab med designbureauet Saguez & Partners.

LED-lys monteret inde og ude er designet til at sikre dørenes synlighed, med en rød linje når dørene lukkes, grøn linje når de åbner og en kontinuerlig hvid linje, når toget er i bevægelse.

Letbanetogene blev leveret mellem november 2019 og december 2020 i overensstemmelse med den oprindelige tidsplan, som havde planlagt åbning sidste år. Der er også bestilt 13 lignende vogne til Line T10, som forbinder Clamart med Anthony.

 
Drift

Linje T9 samt de lokale buslinjer drives af Keolis i henhold til en 5½-årig kontrakt, der blev tildelt i 2019. End-to-end rejsetiden på T9 er 29 min, ca. halvdelen af rejsetiden på busrute 183, som letbanen har erstattet.

Linjen kører hvert 3½ minut i myldretid, hvert 6. minut uden for myldretid og op til hvert 20. minut sent på aftenen. Det forventes at mellem 70.000 og 80.000 passagerer om dagen vil bruge linjen, (svarende til passagertal på Københavns buslinje 5C).

 
Mulig forlængelse

En sydlig udvidelse til Orly lufthavn overvejes, hvilket vil kræve yderligere 11 sporvogne, samt en nordlig udvidelse til Place d'Italie. slutter Railway Gazette.

 
/HB - kilde: Railway Gazette d. 12.04.21

 


Relaterede nyheder:

Passagertal fordoblet på 16 år

Paris første letbane T1 tiltrækker mange flere passagerer end ventet. (27.11.09)

Ny letbane T3 begejstrer i Paris

Den første letbaneåbning i selve Paris har fået global opmærksomhed. (20.12.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
   
 
Trams with custom lighting enter service as Paris T9 opens. Railway Gazette (Paris 12.04.21)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 09.12.20