Anlægsentreprenører på strækningen
Kilde: Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane klar til anlæg
21.03.18
Mandag den 12. marts kom ejergodkendelsen fra staten, Region Hovedstaden og de 11 omegnskommuner endeligt på plads.
Nu er der grønt lys til anlæggelsen.
Hovedstadens Letbane beder nu de fem vindende entreprenører om at gå i gang med arbejdet.
Letbanen skal anlægges af de danske entreprenører Aarsleff, CG Jensen og M.J. Eriksson. Transportsystemet (tog og jernbaneinfrastruktur) leveres af Siemens og Aarsleff Rail, og drift og vedligehold skal varetages af Metro Service.
Anlæg af letbanen blev udbudt i forskellige strækningspakker mellem Ishøj i syd og Lyngby i nord. Kortet viser, hvor på strækningen anlægsentreprenørerne skal bygge letbane.
Letbanen kommer til at strække sig over 28 km og får 29 stationer, som blandt andet skaber bedre forbindelse til de store erhvervsuddannelser i Glostrup, Albertslund og Ishøj, DTU i Lyngby samt Herlev og Glostrup Hospitaler.
Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs og skaber et sammenhængende kollektivt trafiksystem, skriver Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse d. 14.03.18.
Danske entreprenører og Siemens vandt opgaven
Godt nyt for pendlerne, skriver CG Jensen på deres hjemmeside. Der er politisk godkendelse og dermed grønt lys til, at CG Jensen kan påbegynde arbejdet med Hovedstadens Letbane til gavn for de op mod 14 millioner passagerer, som forventes at bruge letbanen årligt.
CG Jensen har vundet halvdelen af bygge- og anlægspriserne og skal blandt andet anlægge letbane i de strækninger, som dækker Rødovre, Herlev og Gladsaxe Kommuner.
CG Jensen skal også opføre den kommende CMC-bygning, hvorfra man vil styre letbanedriften.
"Vi er både glade og stolte over at være blevet udpeget som vinder af disse entrepriser. Opgaverne ligger kompetencemæssigt - og geografisk - perfekt til os", siger administrerende direktør for CG Jensen, Michael S. Larsen.
CG Jensen ser nu frem til at kunne påbegynde det store koordineringsarbejde, der venter forude, skriver CG Jensen d. 14.03.18.
Siemens skal levere letbanetogene
Siemens skal lever letbanetogene af typen Avenio, der er en robust by-sporvogn, hvor alle gode erfaringer er samlet.
Foto: Siemens
Hovedstadens Letbane I/S indgik i går den 1,9 milliarder store kontrakt med konsortiet Siemens Aarsleff, hvor Aarsleff Rails andel er på 38 procent.
Kontrakten består af projektering, levering og udførelse af sporanlæg, skriver Licitationen d. 14.03.18.
I kontrakten er ligeledes projektering, levering og udførelse af alle 29 stationer, komplet kørestrømsanlæg samt levering af 27 togsæt, der skal befordre de 13-14 millioner passagerer som det forventes årligt vil benytte letbanen.
Arbejdet begynder straks
Arbejderne på den såkaldte transportsystemkontrakt begynder nu, men vil de første tre år udelukkende bestå af projektering. Først primo 2021 begynder de fysiske arbejder med sporet.
Aarsleff og Siemens samarbejder allerede i dag blandt andet på den store kontrakt om elektrificering af det danske jernbanenet, skriver Aarsleff på deres hjemmeside d. 14.03.18.
Fakta om letbanen
|