Letbaner.DK
 
Letbanen har fået tilladelsen - og er igang
Nyhed 00553  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Om Letbaner.DK
Kontakt
Arkiv
Tilbage
Næste


Letbanetog holder klar på Aarhus H spor 1 onsdag d. 20/12 til en af de sidste testture. Foto: Letbaner.DK

 

Letbanen har fået tilladelsen - og er igang

 
21.12.17 (opdateret 23.12.17)
Aarhus Letbane åbnedes officielt ved DOKK1 torsdag d. 21/12 kl. 10. Sikkerhedsgodkendelsen blev en prøvelse.

Onsdag d. 20.12.17 kl. ca. 19.30 gav Trafikstyrelsen sin tilladelse til Aarhus Letbane til at køre med passagerer. Letbanen har længe meldt sig klar til at åbne med få timers varsel, og det sker nu efter et 3 måneders langt og træls godkendelsesforløb hos Trafikstyrelsen.

Kort efter meddelelsen onsdag aften kl. 19.40 var Letbaner.DK på perronen på Aarhus H, og kunne gratulere nogen glade førere. Her fik vi første information om åbningen ved DOKK1.

Der bliver VIP-afgang kl 10.32, men først fra kl. 11 kan alle andre køre med gratis resten af dagen. Fra fredag kl. 4.50 indledes den officielle drift fra Aarhus H.

 
Tillykke

Tillykke til Aarhus med den nye letbane, som stort set alle har glædet sig til, og en stor gruppe glade Århusianere indviede uofficielt lørdag d. 16.12.17 på havnen.

Nu kan de første danskere endelig prøve hvad det vil sige at køre med en letbane til dagligt. Vi glæder os til at høre deres vurdering!

 
Sikkerhedsgodkendelser trak ud

Den oprindelige åbningsfest blev aflyst aftenen før (16 timer før) til alles overraskelse. Hele byen var klar til at hilse letbanen velkommen med taler, musik og sang. Men det krævede yderligere tre dræbende måneder, før godkendelsen kom i hus. Der var tydeligvis problemer med både godkendelser og kommunikationen organisationerne imellem.

I begyndelsen troede de fleste at Letbanen havde hovedansvaret og Letbaner.DK vidste ikke mere end man kunne læse i avisen. Møder og forhandlinger foregik bag lukkede døre og kun meget få personer kendte til problemernes reelle indhold. Derfor holdt Letbaner.DK sig tavs omkring forløbet i håbet om en hurtig løsning.

Letbaner.DK følte ikke at kunne bidrage med noget konstruktivt, men vi har som mange andre fulgt måbende med fra sidelinjen. Der var jo ikke var tale om politiske forviklinger, men rent tekniske godkendelser, hvor Trafikstyrelsen jo er landets ubestridte øverste myndighed. Deres beslutninger kan ikke engang ankes.

Det sidste er måske indgangsvinklen til at få en fornemmelse af kommunikationen. Som en ung organisation med fart på møder letbanen etaten Trafikstyrelsen, der jo ret beset nedstammer fra det tidligere Generaldirektorat i DSB.

 
Generationskløft?

Man kan derfor godt forestille sig visse kommunikationsproblemer, når man samtidig kender det svære forløb, der var før letbaneprojektet blev accepteret og vedtaget ved lov.

Hvis der samtidig som udgangspunkt er stillet samme krav til letbanen som til jernbaner, er det ikke svært at forstå problemerne. Men Aarhus Letbane er jo også den første i Danmark og dermed det projekt der skal høstes erfaringer fra.

Dem der har kørt med moderne letbaner i Europa og har oplevet den "lette" driftsform, ved også at letbaner burde retfærdiggøre "lettere" krav. Men så simpelt er det altså ikke.

 
Letbaner.DK har ikke kunne bidrage til processen

Vi stoler på at Trafikstyrelsen stiller rimelige og nødvendige krav til glæde for passagerers sikkerhed. Men når det er sagt, så kunne man blive urolig, da man læste den ene artikel efter den anden, hvor den dårlige kommunikation skinnede igennem.

Man diskuterede lysstyrken i toplanternen. Man kunne ikke kunne få tilladelse til at lukke overkørsler på Odderbanen ved hurtig testkørsel. Og hver gang letbanen aflevere nye dokumenter ændredes kravene ifølge Regionsformand Bent Hansen. De fleste begyndte at fornemme at problemet måske ikke kun var Aarhus Letbanes.

 
Åben ordkrig

Men ingen andre end de involverede parter ved præcist hvad der er foregået på møderne. Derfor var det også befriende da borgmester Jacob Bundsgaard d. 16.12.17, og tidligere også Regionsformand Bent Hansen d. 15.11.17, tog bladet fra munden for i bramfrie vendinger og give udtryk for deres frustrationer over forløbet. Borgmesteren anbefale ministeren at få undersøgt forløbet uvildigt. (Se video nederst).

Tilsvarende fik Trafikstyrelsen så mulighed for at beklage kvaliteten af det afleverede materiale som "meget dårligt". Materiale som en uvildig professionel assessor tidligere havde godkendt.

Transportministeren tog også part i diskussionen ved at støtte en uvildig granskning af forløbet, dog set fra modpartens synspunkt.

Heldigvis er den ophedede diskussion endt med en tilladelse til kørsel med passagerer, dog på betingelser, der skal opfyldes efterfølgende, hvilket er helt normalt.

 
Fremtiden kræver god kommunikation af alle

For at få sikret en konstruktiv dialog imellem organisationerne ved fremtidige godkendelser er det vigtigt at tage ved lære af forløbet i Aarhus. Selv om alle ved at der er længere fra København til Aarhus, end fra Aarhus til København, så kan problemet opstå igen.

Mange baneprojekter står for at skulle sikkerhedsgodkendes i de kommende år (Resten af Aarhus etape 1, København-Ringstedbanen, Cityringen, Odense Letbane og Signalprojektet), og tilsvarende forsinkelser bør ikke forekomme igen. Det har vi ikke råd til.

 
/CB /NO /NW

 

Lettet letbane-direktør: Det er fantastisk.


Se interviewet med Claus Rehfeld moshøj på åbningsdagen her: TV2 OJ, 21.12.17.

Indstillet på åben undersøgelse


Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard, kritiserede lørdag det forløb, som Letbanen har været igennem i forbindelse med sikkerhedsgodkendelserne: TV2 OJ, d. 16.12.17.

 


Relaterede nyheder:

Åbningen nærmer sig i Aarhus

Med lidt held kan de første passagerer sætte sig i byens letbane torsdag d. 21/12 ifølge Stiften. (18.12.17)

Aarhus Letbane aflyser åbningen

Det er med dybt beklagelse at Letbaner.DK har modtaget nyheden om aflysningen af Aarhus letbanes åbning. (25.09.17)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
   
 

Læs mere her:

Snoren er klippet: De første passagerer triller med Aarhus Letbane
(Aarhus 21.12.17)
Endelig: Nu kører det for Aarhus Letbane
(Aarhus 21.12.17)
TV2 NEWS havde helikopteren i luften.
Se videoen fra luften og en lettet direktør

(Aarhus 21.12.17)
Det rene juleeventyr: Letbanens åbning blev en folkefest
(Aarhus 21.12.17)
En fantastisk dag for Thyssen: Han fik ideen til letbanen
(Aarhus 21.12.17)
Forstå sagen om Aarhus Letbane på 5 min.
(Aarhus 21.12.17)
Bedre komfort end i metro og S-tog
(Aarhus 21.12.17)
Letbanen får godkendelse til at åbne
(Aarhus 20.12.17)
Letbanen skulle have kørt lørdag
(JP Aarhus 19.12.17)
Aarhus Letbane og kommunen var tavse om konkret dato for letbane-godkendelser
(JP Aarhus 18.12.17)
Aarhus Letbane venter i spænding: Den kan få grønt lys i dag.
(TV2 OJ 20.12.17)
Aarhus Letbane i nyt uheld: Rammer bil ved Dokk1
(TV2 OJ 19.12.17)
Trafikstyrelse forventer at godkende Letbanen sent 20/12.
(Aarhus L. 18.12.17)
Alle skyder på alle: Myndigheder i åben krig om letbanens godkendelse
(Aarhus 18.12.17)
Trafikstyrelse: Letbanens arbejde har været virkelig dårligt
(Aarhus 17.12.17)
Styrelse forventer
grønt lys til letbane på onsdag

(TV2 OJ 16.12.17)
Aarhus trodser virkeligheden: Fejrer letbanens komme
(DR.dk 16.12.17)
Letbane eller ej: Kageglad folkefest på havnen
(Aarhus 14.12.17)
Her er 21 spørgsmål og svar om letbanen
(Aarhus 08.12.17)
Odderbanen: Uenighed mellem parter skaber flere forsinkelser
(Aarhus 12.12.17)
Efter dagens møde: Stadig ingen dato for åbning af Aarhus Letbane
(Aarhus 08.12.17)
Endnu engang: Rødt lys for Aarhus Letbane
(Ingeniøren 08.12.17)
Afgørelsens time:
I dag besluttes det, hvornår Letbanen kører

(Aarhus 08.12.17)
Folkets fest: Til kamp mod tvære tastaturkrigere for letbanens omdømme
(Aarhus 06.12.17)
Operatør får endelig grønt lys af styrelse
(Aarhus 05.12.17)
Trafikstyrelsen godkender letbanens operatør, Keolis
(Aarhus 05.12.17)
På fredag er det knald eller fald for plaget letbane
(Aarhus 05.12.17)
Skilte-kærlighed til letbanen
(Aarhus 29.11.17)
Det lysner for Aarhus Letbane: Kan køre med passagerer midt i december
(Aarhus 23.11.17)
Nu er næste strækning også forsinket på ubestemt tid
(Aarhus 22.11.17)
Letbane-problemer i Odder: Plan for testkørsel ikke godkendt
(Aarhus 21.11.17)
Vigtigt møde om Letbanen: Nu skal der findes en løsning
(Aarhus 17.11.17)
Aarhus Letbane kræver erstatning fra operatør
(Aarhus 17.11.17)
Premiere på letbane er yderligere forsinket
(Aarhus 15.11.17)
Bent Hansen om Letbaneforsinkelser: Det er ligesom at spille kinesisk baseball
(Aarhus 15.11.17)
Letbanen bliver chikaneret af Trafikstyrelsen
(Aarhus 12.11.17)
Forsker om letbane-skandale: Kan få betydning for valget
(Aarhus 11.11.17)
Letbanen skal på skinner – også på Djursland
(Syddjurs 11.11.17)
Ej heller letbane i denne uge (Aarhus 08.11.17)
Prisen for den aflyste letbanefest offentliggjort
(Aarhus 23.10.17)
En måned efter aflysning: Uvist hvornår letbane åbner
(Aarhus 20.10.17)
OVERBLIK: Aarhusiansk letbane blev aflyst i ellevte time
(Aarhus 20.10.17)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold