Letbaner.DK
 
2. etape bør køre igennem Aarhus midtby
Nyhed 00524  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Om Letbaner.DK
Kontakt
Arkiv
Tilbage


Alternativ linjeføring forbi midtbyens "epicenter" (rød linje) i stedet for hovedforslaget (stiplet mørkerød linje). Illustration: Letbaner.DK

 

2. etape bør køre igennem Aarhus midtby

 
19.10.16
Aarhus Letbanes 1. etape åbner til maj næste år og planlægningen af etape 2 er allerede i gang.
I midlertid går den planlagte linjeføring uden om midtbyen, og dermed går Aarhus glip af en række åbenlyse fordele og muligheder med sine letbaner.

Letbanens etape 1 færdiggøres samtidig med de nye åbne havnearealer. Det sker mens Aarhus er europæisk Kulturhovedstad i 2017.

Men etape 1 kommer ikke igennem den gamle midtby. Den kommer nærmest ved banegården og langs havnen.

Linjeføringen blev valgt med ønsket om at få fjernet hegnene langs Grenaabanen ved havnen. Ved at omdanne Grenaabanen til en letbane kunne havnearealerne åbnes for byen, hvilket giver Aarhus et flot nyt rekreativt område ned til vandet med plads til store arrangementer.

Men letbanens første etape kommer således ikke til at betjene den gamle midtby, byens "epicenter" omkring Busgaden og Klostertorv, hvor rigtig mange stadig vil søge hen, især om vinteren.

Svigtes midtbyen også af 2. etape?

Nu er planlægningen af Aarhus Letbanes 2. etape igang. Den skal køre fra et kort stikspor fra det nye udviklingsområde i nordhavnen (Aarhus Ø) forbi DOKK1 og over Spanien på samme spor som 1. etape.

Her skiller den fra og kører op på Banegårdspladsen. Videre via Rådhuspladsen, Thorvaldsensgade, Den Gamle By og ud ad Viborgvej til Hasle Torv, Gjellerup og Brabrand.

Linjeføringen er fornuftig uden for midtbyen, men desværre igen mangelfuld i forhold til at betjene byens "epicenter" via Busgaden.

Hovedforslaget fra Aarhus Kommune

Etape 2 forløber i hovedforslaget uden om den gamle midtby og Busgaden, hvor de fleste tunge A-buslinjer ellers kører i dag. Hovedforslaget føres over Rådhuspladsen, (der beskæres), ad Vester Allé (med ekspropriationer af markante forhaver) og via Thorvaldsensgade (der skal ensrettes, idet vejbanen ikke kan udvides på grund af åen).

Thorvaldsensgade har allerede store trafikale udfordringer som indfaldsvej for både Viborgvej og Silkeborgvej.

Derved svigtes de egentlige formål med at bygge letbaner i Aarhus:

  • at få bragt flertallet af pendlere og oplevelses rejsende ind til midtbyen med letbanen
  • at aflaste de tunge buslinjer med letbanens mere bæredygtige transport
  • at sikre biltrafikken en rimelig fremkommelighed til den Indre vejring

Disse tre mål bliver meget vanskelige at opfylde med letbanens nuværende hovedforslag. (Se mørkerød stiplet linje på kortet).

Busafgange fra Busgaden svækkes markant

Busgaden har siden den blev anlagt i 1971 befordret rigtig mange mennesker til og fra Aarhus midtby. Når både 1. og 2. etape af letbanen er åbnet må det forventes at mange buslinjer udtyndes kraftigt eller nedlægges.

Følges hovedforslaget (uden om midtbyen), vil det sandsynligvis betyde at Busgadens mange busafgange bliver halveret i forhold til i dag. Rejsende hertil må til at gå længere f.eks. fra banegården. Den kollektive trafik i midtbyen svækkes således som følge af letbanen, hvilket set med brugernes øjne vil være en markant forringelse.

Alternativ linjeføring via Busgaden og Nørre allé

Aarhus Kommune har selv foreslået to andre linjeføringer gennem midtbyen som alternativer til hovedforslaget. Disse var til offentlig høring i marts 2016 sammen med resten af etape 2. Her var der mange borgere, der pegede på alternativet via Busgaden, som de mente var den bedste løsning.

Letbaner.DK argumenterede i deres høringssvar også for den alternative linjeføring via Busgaden. Kun denne linjeføring rammer byens egentlige "epicenter" hvor de fleste Aarhusianere og byens gæster gerne vil hen. Dette uanset om formålet er arbejde, indkøb eller fornøjelse. (Se rød linje på kortet)

Desuden vil den alternative linjeføring gøre 2. etape til en "delvis Cityring" som stadig betjener omegnen som en pendlerlinje. (Se grøn kort gangafstand på kort).

Rådhuspladsen og Thorvaldsensgade friholdes

Alternativet er dog længere, målt fra Viborgvej til banegården, end hovedforslaget, men Letbaner.DK's vurdering er, at flertallet af rejsende ønsker at komme til midtbyen. Passagerer til banegården vurderes samtidig ikke at fravælge letbanen på grund af den lidt længere rejsetid, da rejsen er komfortabel og fordi letbanen stadig kører frem til banegården.

Herunder skal man huske fordelene ved at Rådhuspladsen og Thorvaldsensgade ikke bliver indskrænket af letbanespor.


Klik på Trafikale fordele. Fra høringssvar.

 
Nørre Allé trafiksaneres

I den alternative linjeføring kører letbanen via Nørre Allé fra Klosterport til Vesterbros Torv og videre ad Vesterbrogade til Cereskrydset. Denne strækning kræver at der bliver gjort noget ved det trafikkaos, der dagligt udspiller sig når biltrafikken klumper sammen i parkeringssøgning. Denne strækning må derfor trafiksaneres.

Letbaner.DK anbefaler

Trafikken på Nørre Allé, som er en del af den Indre vejring, må flyttes nord om Øgadekvarteret, der derefter kan inddrages i det attraktive midtbymiljø. Nørre Allé, Vesterbros Torv og Vesterbrogade gøres til sivegader hvor kun cykeltrafik og ærindekørsel tillades. Gennemkørende biltrafik henvises til nordligere "Ny indre vejring" via Høegh Guldbergs Gade, Kaserneboulevarden, Langelandsgade og Hjortensgade tilbage til Vester Allé.

Et nyt lyskryds etableres mellem Nørrebrogade og Høegh Guldbergs Gade, hvilket der er plads til uden at ændre på letbanesporene. Det vil give et løft for området omkring Nørre Allé til fordel for beboere og miljø med mindre biltrafik i midtbyen. Se "Ny indre vejring" på kortet (blå linje).


Et nyt lyskryds kan etableres her: Nørrebrogade/Høegh Guldbergs Gade. Der er plads til svingbaner uden at ændre på letbanesporene. Foto Aarhus d. 1/3-2016.

Allerede foreslået af kommunen i Trafikplan 2005

Den længere indre vejring er allerede skitseret af Aarhus Kommune i Trafikplan 2005, så det er ikke nye tanker.

Desuden har Letbaner.DK peget på etablering af Parkér og Rejs-anlæg ved letbanens 2. etape, blandt andet ved Herningmotorvejen vest for Brabrand.

Letbaner.DK har indgivet høringssvaret til Aarhus Kommune under høringsperioden først på året. (Se link i højre side).

På verdensplan findes der over 500 byer med letbaner, hvoraf godt 200 i Europa. Hovedparten af disse letbanesystemer sammenkobler boligområder med arbejdspladser, uddannelsessteder, hospitaler og stationer.

Men de kører også helt ind til byernes centrum, hvor arbejdspladser og forretninger ligger tæt sammen med bylivet.


Bremen Rådhusplads i Tyskland, hvor letbanen kører igennem den historiske bymidte.

 
Letbaner i hele verden kører til midtbyen

Ser man på nærtliggende byer som Göteborg, Bergen, Rostock eller Bremen, - ja i over 100 europæiske byer kører letbaner ind til centrum for at ramme byernes "epicenter" uden tunneler, uden slinger og uden røg eller støj. Letbaner falder bedre ind på åbne pladser og strøg hvor den også bliver lettere tilgængelig.

Selvom begge Aarhus-etaper naturligvis kommer til Banegården, så er de fleste passagerer ligesom i dag lokalt rejsende, oftest med ærinder i midtbyen omkring Busgaden, Åboulevarden med den genåbnede å eller Klostertorv.

Den attraktive midtby har et væld af spændende og sjove butikker, cafeer og restauranter, der giver et levende miljø, der virker som en magnet på alle i Aarhus.

Derfor bør 2. etape føres via Busgaden og Klostertorv for at blive en succes.

/HB /NW /AT

 


Relaterede nyheder:

Letbanebyggeri i overhalingsbanen

Letbanen er nu bygget igennem alle kryds fra Lisbjerg i nord til det centrale Aarhus. Nu arbejdes der ved Mejlgade. (19.08.16)

Første betonspor støbes i Aarhus

45 år efter den sidste sporvogn kørte i remisen, anlægges de første skinner til letbanen i det centrale Aarhus. (15.02.16)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

"Derfor bør 2. etape føres via Busgaden og Klostertorv for at blive en succes".

 
 

Læs mere her:

Dyre ledninger kan ændre letbanens rute
(Aarhus 18.02.17)
Letbanestation skal placeres i Brabrand - men hvor?
(Aarhus 14.02.17)
Hvem får glæde af de mange transportmillioner?
(Berlinger 10.02.17)
Se hvor letbanens anden etape skal køre
(Aarhus 10.02.17)
Aarhus stort skridt nærmere ny letbaneetape
(Aarhus 10.02.17)
Ny etape giver travlhed i letbaneselskabet
(Aarhus 10.02.17)
Letbane-støtte vækker stor glæde
(Aarhus 10.02.17)
Flertal udenom regeringen afsætter millioner til offentlig transport
(TV2 10.02.17)
2016:
Nyt letbaneprojekt aflivet af Venstre
(Aarhus 02.11.16)
Rådmand: »Bekymrende nej til letbane«
(Aarhus 02.11.16)
Forsker: Letbane-problemer vil skade byudvikling
(Aarhus 01.11.16)
Ikke flere penge til letbaner.
(Kbh. 31.10.16)
Leder: Letbane-projekt på pause
(Aarhus 30.10.16)
Venstre: Aarhus må selv betale ny letbaneetape
(Aarhus 29.11.16)
Tommelfingeren nedad for nye letbane-etaper
(Aarhus 29.11.16)
 
Høringssvar: Input
til Aarhus Letbane,
2. etape fra
Letbaner.DK
 
Trafikplan 2005: Veje til fremtiden 2020, Aarhus Kommune
(se side 6)
 
VVM for letbanens etape Aarhus Ø - Brabrand
(Aarhus Kommune 27.01.16)
Letbane skal sende busser på pension
(Aarhus 26.01.16)
BRABRAND-ETAPEN - Etape 2 fra Aarhus Ø til Brabrand
(Aarhus 13.01.16)
Forslag: Hvor skal den nye letbane køre?
(Aarhus 13.01.16)
HINNERUP-ETAPEN - Etape 2 fra Lisbjergskolen til Hinnerup
(Aarhus 13.01.16)
Hvor meget skal letbanen egentlig fylde?
(Aarhus 30.11.15)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold