Light Rail Day
Mange gode letbaneerfaringer
13.11.15 (Opdateret 16.11.15)
Light Rail Day blev afholdt med et væld af nye erfaringer fra udlandet.
Letbaner.dk's udsendte var på Light Rail Day i København, som igen i år indeholdt en bred vifte af
interessante indlæg. Ud over en status for Ring 3 letbanen og projektet hinsidan i Lund, gav dagen
indsigt i flere europæiske projekter. For eksempel spændende erfaringer fra udbygninger og forbedringer
i Dresden, Hannover, München, Zürich og Helsinki.
Men allerede under indledningen d. 10/11 kom konferencens arrangør med en udtalelse rettet til det
danske Transportministerium. Noget som ikke er sket før ved Light Rail Day.
Statement om Aalborg
Bernd Reuss udtrykte skuffelse over, at den nye danske regering i deres sparestrategi ikke blot
beskærer mange offentlige områder og svage sociale grupper, men også vil tilbagetrække den tidligere
godkendte finansiering af Aalborg Letbane. En investering i den fortsatte udvikling af Nordjylland,
hvor letbanen skulle være en vigtig vækstmotor.
"Har regeringen medregnet at beslutningen kan føre til færre investeringer i regionen, og
dermed markant færre skatteindtægter", spørger Bernd Reuss.
Aalborg Kommune er heldigvis ikke indstillet på at give slip i deres vision, hvilket Bernd Reuss
vurderer som en rigtig beslutning.
Letbanesikkerhed
Steffen Kähler præsenterede Hannovers projekt med at indbygge kollissionssikring i vognene, der kan
hjælpe føreren med at reagere hurtigere og dermed spare tid til en roligere opbremsning.
Ulykker undgås bedre og passagerer skånes for hårde opbremsninger, der ellers kan skade fx
stående passagerer. Danske letbaneprojekter ser også på denne løsning.
Studier i letbanesikkerhed (Risk assessment) blev præsenteret af Teknisk
universitet Braunswick, og endelig et mere kreativt indslag af designeren bag Bergens Bybane Werner Paulussen, Düsseldorf. Alle indlæg var på et højt faglige niveau.
Gågade i Amsterdam, Foto: Stephan Besier
Letbanen møder byen - Biler og cykler møder letbanen
Et af de markante "bløde" indlæg var af Stephan Besier fra Zürich.
Han præsenterede en stribe eksempler på gode løsninger ved indførelse af letbaner på eksisterende
vejinfrastruktur. Gågadeløsninger, fodgængerovergange, signalløsninger og delt tracé med biler, hvor letbanen
kan gives førerskab overfor biltrafikken via signaler.
Ingen røde forgængersignaler UDEN tog
Han poienterede at løsningsmulighederne med tracéer og signaler var mange og kunne tilpasses til
næsten enhver bymæssig vejinfrastruktur.
Men Stephan Besier poienterede at signaler i forgængerpassager ALDRIG må vise rødt, når der IKKE
kommer tog.
En bemærkning som Vejdirektoratet bør skrive sig bag øret, da det kan frygtes, at de vil kræve "rød/grøn
mand" i alle signalregulerede letbaneovergange. Et krav, der er fravalgt mange steder i udlandet, da rødt lys
uden tog udvikler en svigtende respekt for signalerne.
Et rødt blinksignal (med lyd og uden grønt lys) kan ikke misforstås. Signalet er ganske enkelt slukket når der ikke er tog i nærheden. Det betyder at folk passer bedre på - og det kan anlægges flere steder, da det er væsentligt billigere.
Især skolebørn og biltrafik fra små udkørsler kan komme i klemme, når kommunebudgettet ikke rækker
til komplette lysreguleringer.
Eksempel på rødt dobbeltblink. Visualisering: citytransport.info
/HB /NW
Relaterede nyheder:
|