
Rhonexpress fungerer som lufthavnsbane i Lyon.
Foto: Allan Frank, Wiki
Uddybende artikel: Billundbanen skal afgøres til april
19.02.14 (opd. 27.02.14)
Billund Lufthavn har udviklet sig til en af de vigtigste lufthavne i Jylland med international flytrafik, men fra de fleste byer er der en lang tilkørselsvej.
Lufthavnen ligger faktisk rigtig dårligt i forhold til de større byer. Det primære formål med en Billundbane er derfor, at forbinde hele Jylland bedre til den internationale lufttrafik med en tidssvarende banebetjening.
Fjernbaner til lufthavne bliver normalt finansieret 100% af staten, hvilket er naturligt, da flyrejser oftest er international trafik.
Derfor bør en større statslig finansiering sikres til letbaneløsningen til Billund Lufthavn, hvis den løsning anses for bedst, uanset at letbaner normalt finansieres med en statslig andel på ca. 45%, udtaler Letbaner.dk's baneekspert Helge Bay.
Hvorfor en Billundbane
I forlængelse af lokale ingeniørers foreslag om en letbane til Billund i 2006, blev idéen fulgt op af Trafikstyrelsen i 2012 med "Forundersøgelse af banebetjening af Billund" (TS-rapporten), der undersøger både en letbane- og en jernbaneløsning.
Med Togfonden er der nu også kommet national fokus på en Billundbane, da ønsket om at forbinde Billund Lufthavn med det jyske banenet er blevet højaktuelt.
Trafikforliget i januar efterlod dog spørgsmålet åbent om det skal være en letbane eller en jernbane.
Letbaneløsning
TS-rapporten skitserer bland andet en letbaneløsning, hvor der etableres en ny selvstændig bane imellem Vejle station og Billund lufthavn og by. Letbanen kan tilbagelægge strækningen med 100 km/t på 23 minutter, og kan (i modsætning til en jernbane) føres igennem Vejle by som en "bus på skinner" i en busbane.
Letbanen kan således følge den korteste rute mellem Vejle og Billund uden at blive en barriere i byen. Løsningen vil desuden blive hurtigere end jernbaneløsningen.
Men letbanen kan frem for alt køre med en højere frekvens uden at forringe den nuværende banedrift, og alle togforbindelser forbi Vejle vil få gode hurtige skiftemuligheder til Billund.
Desuden kan letbanen betjene Vejle by, Bredsten og Billund by. Letbaneløsningen vil umiddelbart kunne opfylde behovet i en overskuelig fremtid. (Pris anslået 1,3 mia. kr.)

Figur 1: Letbaneløsningen vist på et linjekort med timetog, som de kan forventes fordelt med Togfonden, herunder et hurtigtog fra Struer til Fredericia.
Jernbaneløsning
TS-rapporten skitserer også en jernbaneløsning som en sidebane fra Jelling til Billund. Togene skal køre på den eksisterende bane Vejle-Jelling igennem Grejsdalen.
TS-rapporten anslår togets rejsetid Vejle-Billund til 29 min. imod letbanens 23 min. Rapporten vurderer selv den foreslåede trafik i Grejsdalen som "anstrengt" og at hurtigtog fra Struer må vige for at give plads til lufthavnstog.
"Rejser til og fra fx Odense og København vil i givet fald altid indebære togskift i Vejle", skriver rapporten, som ikke beskriver muligheden for at videreføre lufthavnstogene til Fredericia eller Kolding.
De fleste skal således alligevel skifte til Lufthavnstog, der oven i købet risikerer at fortrænge Vejles sidste Lyntog fra Aarhus til København. Det skyldes Timemodellen med flere tog og ny Vejlefjordbro, hvor de hurtige tog vil køre uden om Vejle. Der vil nemlig mangle plads på skinnerne syd for Brejning.
TS-rapporten vurderer prisen ud fra en "let" sidebane til 120 km/t uden godstrafik og uden elektrificering. (Pris anslået 0,7 mia. kr.).
Prisen er undervurderet, da banen mindst bør elektrificeres når Togfonden elektrificerer Herningbanen ved Jelling.
På sigt en dyr løsning
Umiddelbart lyder jernbaneløsningen interessant med et sammenhængende system af to direkte lufthavnstog i timen, fx Fredericia-Vejle-Jelling-Billund. Men lige så smuk som turen igennem Grejsdalen er, ligeså langsom og ineffektiv er den.
Området er fredet, så der kan ikke gennemføres forbedringer af hverken hastighed eller kapacitet. Her kan højst køre 3 tog i timen og hastigheden er låst af dalens kurver til 60 km/t. Anlæg af et dobbeltspor kan også udelukkes, så det vil blive en permanent flaskehals.
Vælges jernbaneløsningen vil der blive behov for flere investeringer i opgraderinger omkring Billund for at opveje nåleøjet i Grejsdalen. Der vil blive behov for forbindelsesbaner uden om Grejsdalen mod nord, øst og måske vest.
Transportministeriet bør derfor se i øjnene, at Billundprojektet kan blive væsentlig større i omfang end selve Billundbanen fra Jelling. Samtidig vil Midt-vestjylland få dårligere togforbindelser end fx Østjylland, så jernbaneløsningen giver utilsigtede skævvridninger andre steder. Se figur 2 og 4.
Disse skævvridninger og opgraderingsbehov vil ikke forekomme med en letbaneløsning fra Vejle station. Se figur 1.
I figur 2 vises et sandsynligt resultatet af jernbaneløsningen på et linjekort med Timemodellen.

Figur 2: Jernbaneløsningen vist på et linjekort med timetog, som de kan forventes fordelt med Togfonden.
|