
En letbanebro over Egådalen ved 'Lisbjerg Syd' er nu under opførelse. Broen skal også bære en cykelsti.
Visualisering: C. F. Møller Landskab 2009
Aarhus letbane lover godt
27.11.13
Ny togaftale sætter skub i østjyske tog, skriver TV2. Aftalen indebærer blandt andet penge til opgradering af strækningen Ryomgaard - Grenaa.
Aarhus nærmer sig 350.000 indbyggere. Det stiller nye krav og nye udfordringer til den kollektive trafik. Regionsrådsmedlem Bjarne S. Nielsen (S) skriver i Aarhus Stiftstidende d. 15.11.13:
"..den politiske følgegruppe for letbaneprojektet (har) besøgt en række europæiske byer på størrelse med Aarhus, som for nylig har etableret letbaner. Alle steder har det været en succes. Den kollektive trafiks andel af persontransporten er øget, trafikmængden på indfaldsvejene er faldet, og de centrale bydele er blevet mere attraktive.
Samdriften mellem Grenåbanen og Odderbanen med nye tog har betydet en meget markant passagerfremgang. Det lover godt for første etape af letbanen, som forventes klar i slutningen af 2016.
Den første etape af letbanen forbinder en række af byens største arbejdspladser og vil give en tiltrængt aflastning af specielt Randersvej, Grenåvej og Oddervej. De er i dag regulære flaskehalse, hvor der især i myldretiden spildes mange arbejdstimer.
Der er heldigvis sikret finansiering til, at hele strækningen fra Odder til Grenaa bliver elektrificeret. Det er en kæmpe gevinst for miljøet og klimaet. Det betyder meget for hastigheden, og det gør banen mere støjsvag" skriver Stiften.

Nørrebrogade i Aarhus ved 'Universitetet', hvor den nødvendige vejudvidelse er etableret.
Visualisering: C. F. Møller Landskab 2009
Finansiering til flere etaper
"Det bliver en kæmpe udfordring for det kommende regionsråd og byråd at skaffe landspolitisk opbakning til, at der sikres finansiering til, at vi kan fortsætte med bygning af flere etaper. Dermed bindes Østjylland sammen af en fremtidssikret, skinnebåret, kollektiv trafik.
Kollektiv trafik og individuel trafik er ikke hinandens modsætninger. Det er derfor vigtigt, at det kommende letbanesystem suppleres med en række 'parker og rejs'-anlæg. Det vil sikre, at man kan have den individuelle transports fordele på den første del af rejsen, og den kollektive transports fordele, når man når til de meget trafikbelastede strækninger", slutter Bjarne S. Nielsen (S) til Aarhus Stiftstidende.
Til samme avis siger politikeren Ejgil Rahbek (V) følgende:
"For mig er der ingen tvivl om, at den århusianske letbane skal tænkes langt videre. Den skal udvikles til at dække meget længere mod både syd og nord, så den dækker hele Østjylland.
Men samtidig bør vi beslutte etableringen af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, så vi kan koble de mange store byområder mellem Aarhus og Silkeborg sammen. Til gavn for hele regionen. Men først og fremmest til gavn for vores kunder - som fortjener den bedste og mest moderne kollektive trafik", siger Ejgil Rahbek (V) til Aarhus Stiftstidende.

Aarhus letbane mod Hornslet på den kommende land- strækning ved Lisbjerg bæk mellem 'Lisbjerg Øst' og 'Elev'.
Visualisering: C. F. Møller Landskab 2009
Højere hastighed på Grenaabanen
"Ny togaftale sætter skub i østjyske tog", skriver TV2 Østjylland. "Regeringen har d. 14.11.13 sammen med DF og Enhedslisten indgået en nye aftale om togtrafik.
Aftalen indebærer blandt andet at der sættes penge af til opgradering af strækningen mellem Ryomgaard og Grenaa. Det er i dag (red: d. 14.11.13) aftalt mellem forligspartier bag aftalen om "billigere og bedre kollektiv trafik".
Opgraderingen af hastigheden på banen mellem Ryomgaard og Grenaa, har været en mærkesag for Djursland i årevis. Hastigheden er i dag en af landets langsomste, så opgradering (red: fra 70) til 100 km/t er et markant fremskridt.
"Jeg har svært ved at få armenen ned. Vi får en væsentlig hurtigere rejsetid, og kortere rejse til Aarhus. Det styrker nærbanen nu, og samtidig vil det også styrke den kommende østjyske letbane", siger Mads Nikolajsen (SF) til TV2. Han er byrådsmedlem i Norddjurs Kommune og formand for Østjyllands Letbanesamarbejde, som står bag Aarhus Letbane."
"Der spares også den nødvendige tid på strækningen til at gøre en letbaneforlængelse fra Grenaa Station til Grenaa Havneplads mulig", slutter TV2 Østjylland.
/HB
Relaterede nyheder:
|