
Illustration: Kort over de centrale linjer for letbaneudbygningen. Den røde linje er 1. etape, som integreres med Grenaabanen i nord og Odderbanen i syd. (Pjecen Samspil 2025)
Østjysk plan: "Samspil 2025"
27.10.13
Vision for udbygning af et net af letbaner i Aarhusområdet for ca. 2,1 mia.kr
Planen er blevet præsenteret for medlemmerne af Folketingets Transportudvalg under besøget hos Aarhus Letbane I/S.
Samspil 2025 er letbanesamarbejdets oplæg til udbygning af et effektivt kollektivt transportsystem. Det skal understøtte byudviklingen og sikre en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Aarhusområdet og i det østjyske bybånd.
I planen integreres de statslige planer for baneudbygning, planerne for letbanens nye etaper, busbetjeningen og Parker&Rejs-anlæg i et sammenhængende net, der sikrer god mobilitet i Aarhusområdet, der omfatter Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs Kommuner.
I planen foreslås det, at der bliver etableret trafikknudepunkter, hvor det er muligt at skifte mellem kollektiv og individuelt transport –både tog, letbane, biler og cykler.
Etape 1
Aarhus C – Lystrup forventes at være i drift i 2016 med en senere forlængelse til Grenaa og Odder.
Den vil forbinde Odder – Viby – Aarhus C – Aarhus Havn – Skejby – Lisbjerg – Lystrup – Skødstrup og Grenaa, og der etableres Parker&Rejs-anlæg ved Djurslandsmotorvejen.
Udbygningsetape A
Lisbjerg Vest – Hinnerup.
Den vil forbinde Skejby – Søften – Hinnerup, og der etableres Parker&Rejs-anlæg ved E45. Hinnerup Station bliver et centralt omstigningssted fra regional- og fjerntog til letbane.
Udbygningsetape B
Aarhus C – Hasle – Brabrand.
Der etableres en transitterminal med Parker&Rejs-anlæg i Brabrand, som bliver et centralt omstigningssted fra bil, regional- og fjerntog til letbane.
Udbygningsetape C
Aarhus C – Viby – Hesselager/Kolt.
Der etableres en transitterminal med Paker&Rejs-anlæg i Hasselager, som bliver et centralt omstigningssted fra bil, regional- og fjerntog til letbane.
I de statslige planer for baneudbygning med en timemodel for rejser mellem de største byer i Danmark, indgår bl.a. en ny bane mellem Hovedgård nord for Horsens og Hesselager syd for Aarhus, som skal fungere som supplement til en eksisterende strækning via Skanderborg.
I de statslige planer indgår også en ny direkte regionalbane med dobbeltspor på strækningen Aarhus – Galten – Silkeborg, som vil være en stor forbedring af den kollektive trafik på tværs af Region Midtjylland. Det vil samtidig åbne mulighed for S-togslignende drift på banestrækningen mellem Silkeborg og Aarhus og videre sydpå mod Horsens.
Vision
Planen vil styrke mobiliteten og reducere den samlede rejsetid for et stort antal rejser mellem landsdelene i det østjyske bybånd og internt i Aarhusområdet.
Kilde: Pjecen Samspil 2025
http://www.letbanen.dk/media/50683/samspil_2025_17-09-2013.pdf
/ME
Relaterede nyheder:
|