
Ring 3 letbanen ved Lyngby Storcenter visualiseret med midtliggende spor. Grafik: Atkins / blackswan.dk.
Letbanenet i København
21.01.13
Trængselskommissionens nye arbejdsrapport foreslår et sammenhængende letbanenet i København
Syv arbejdsgrupper under Trængselskommissionen har hver især udarbejdet en arbejdsrapport om
mulige indsatsområder for at reducere trængslen og forureningen i hovedstadsområdet, skriver
Altinget Transport den 9. januar 2013.
Arbejdsgrupperne skal komme med forslag til reduktion af trængsel og luftforurening i form af
en modernisering af infrastrukturen i hovedstadsområdet.
Trængselskommissionen skal ud fra de samlede anbefalinger fra arbejdsgrupperne tage stilling
til, hvilke initiativer, der skal arbejdes videre med.
Anbefalingerne skal desuden danne udgangspunkt for et samlet bud på, hvordan man løser
udfordringerne i forbindelse med trængsel og forurening.
Nu er letbaner foreslået af kommission
Letbaner indgår nu i Trængselskommissionen´s input til forbedringen af den kollektive trafik
mellem tætbyen og Ring 3. Arbejdsgruppe 4 har i deres rapportering beskrevet passagergrundlaget
for letbanenettet således:
"Den ydre del af "håndfladen" eller "Ringbyen" er kendetegnet ved en række sammenhængende
byområder med en lavere befolkningstæthed end i tætbyen.
Den ydre del af håndfladen har færre interne rejser end Tætbyen, men har i sammenligning med
de øvrige områder på Sjælland forholdsvis mange interne rejser, hvor passagererne kun rejser
internt i den ydre del af håndfladen. Det kollektive transportsystem består i dag af by-,
A- og S-busser samt S-tog.
Med etableringen af en letbane i Ring 3 sikres en højklasset og attraktiv forbindelse mellem
S-togsfingrene i den ydre del af håndfladen.
En række initiativer på kort, mellemlang og lang sigt kan endvidere forbedre den kollektive
transport mellem Tætbyen og Ring 3."
Sammenhængende letbanenet
Kommissionen beskriver, at der pt. er igangsat forskellige undersøgelser af, hvordan der på
mellemlang sigt kan gennemføres letbaneforbindelser, hvor der i dag ikke kører S- og fjerntog
fra tætbyen til letbanen i Ring 3:
"Af forslag, som bør vurderes i forhold til passagerpotentialer, er f.eks.
letbanestrækningerne Nørrebro Station til Gladsaxe og Herlev, Ny Ellebjerg -
Glostrup, Roskildevej, Ring 2½, Helsingørmotorvej-Lyngbyvej, en forlængelse
af letbanen i Ring 3 til Avedøre Holme og en ny letbane mellem Glostrup -
Brøndby - Københavns Lufthavn."
Der udarbejdes en samlet strategisk analyse af potentialerne ved de forskellige letbaneforslag.
Analysen vil indeholde vurderinger af betydningen af et større sammenhængende letbanenet.
Analysen skal endvidere inkludere overvejelser om skift og skal ses i sammenhæng med analyser af
evt. udvidelse af metrosystemet.
Fremtiden ser nu lysere ud
Vi opfatter Trængselskommissionens arbejde med fokus på omkostningseffektive
kollektive trafikinvesteringer, hvor letbaner tænkes ind som en del af løsningen, som særdeles
positivt.
Det er veldokumenteret, at for den enkelte er det helt afgørende for valg af arbejdssted,
at man kan komme hurtigt frem og tilbage. Dermed kan letbanen føre til byudvikling og velstand
i store dele af København. F.eks. er investeringsudgifterne pr. km. for letbane langs Ring
3 kun 1/10 af udgiften pr. km. til metrocityringen.
Letbaner.DK foreslag til letbanenet i København
Letbaner.DK har løbende foreslået et letbanenet i Storkøbenhavn på baggrund af den stærkt stigende
befolkningstilvækst i hovedstaden, som et forslag til et sammenhængende metro- og letbanesystem.
En stor del af Letbaner.DKs forslag er afspejlet i de letbanelinjer, som er beskrevet i
Trængselskommissionens arbejdsrapport, og som kommissionen vil undersøge nærmere.
/ME
Arbejdsrapporterne kan læses her på
Trængselskommissionens hjemmeside,
(se Gruppe 4, side 31-40).
Klik herunder, for at se Letbaner.DK's forslag til et letbanenet, der vil komplettere det kollektive trafiknet på
skinner i Storkøbenhavn bestående af S-tog, metro og
5 nye letbanelinjer.

Letbaner.DKs trafikkort med forslag til letbaner i Storkøbenhavn.
Relaterede nyheder:
|