Linje 5A på Nørreport, foto: Letbaner.dk
Linje 5A: Langsom, lummer og populær
19.11.12
Det skriver Politiken i en temaserie om Københavns linje 5A, der snart har flere kunder end Kastrup lufthavn.
Avisen beskriver linjen som Tarzanruten, hvor man skal være stærk som abernes konge for at klare sig i mylderet i den proppede
15 tons tunge bus, der snegler sig gennem trafiktrængslen med tilsammen 21 mio. passagerer om året. "Kunderne vælter ind i 5A i
så store mængder, at linjen snart overgår Københavns lufthavn i antallet af årlige passagerer. Allerede nu er den Nordeuropas
mest benyttede busforbindelse."
En af artiklerne fortæller også, at denne linje ikke er fremtidens store trafikløsning i byen. Passagertallet i bussystemet
er styrtdykket fra 235 millioner passagerer i år 2000 til 190 millioner nu, bl.a. på grund af metroens vækst.
Trængselskommissionen er positiv
København er håbløst bagefter i udviklingen af den kollektive trafik i gadeplan, men det er glædeligt at konstatere, at formanden
for trængselskommissionen Susanne Krawack er positiv overfor at gøre letbaner i København til en af de mange valgmuligheder for
borgerne.
Erkendelsen af, at bussen aldrig bliver nogen trafikal charmetrold, underbygger de udenlandske erfaringer, der viser,
at bilister ikke vil køre i busser, men gerne på skinner. Dermed kan man håbe på, at Trængselskommissionen finder frem til en løsning på Københavns fremkommeligheds- og miljøproblemer
i form af en samlet plan for et trafiknet på skinner i form af S-tog, metro og letbaner med busser som tilbringerlinjer.
Hvad vil det betyde for københavnerne?
I 2008 udarbejdede trafikgruppen Letbaner.DK et forslag til trafikplan på skinner for København med miljøvisioner.
Heri indgik en letbane mellem Herlev og Sundby bl.a. ad Nørrebrogade og Amagerbrogade.
Nu iværksætter Københavns kommune
en forundersøgelse af første etape af denne letbane mellem Herlev og Ring 3-letbanen til Metro-cityringen.
- En letbane mellem Herlev Hospital og Sundbyvester Plads vil erstatte 680 dieselbusture på linjerne 5A og 350 S og vil erfaringsmæssigt få 20.000 bilister til at stille bilen og bruge den kollektive trafik. Det skyldes bl.a. at letbanen opleves som rar at køre i og let at bruge. Dermed vil det være slut med langsom og lummer bustransport.
- I forhold til busser vil letbanen køre mere præcist og ca. 25-30% hurtigere, fordi den kører i eget areal og ikke sidder fast i bilkøer. Et moderne lystrafiksystem sikrer, at der er grønt lys, når letbanen kommer til krydsene.
- Niveaufri ind- og udstigning gennem alle de brede døre, gør det let for ældre, gangbesværede, kørestolsbrugere og folk med barnevogne at bruge letbanen.
- En letbanevogn kan transportere tre gange så mange passagerer som en bus. Det betyder også, at vejarealerne udnyttes 22 gange mere effektivt end med biler, og med meget mindre vedligeholdelse af vejene, da en bus slider 10.000 gange mere end en personbil.
- De mange færre bus- og bilture på strækningen vil også nedbringe luft- og støjforureningen, og dermed bidrage positivt til folks helbred i hovedstaden.
- Letbanen vil blive en vigtig tilbringerlinje til metrocityringen.
Den første strækning fra Herlev mod City kan stadig nås at bygges, så den kan indvies samtidig med Metro-cityringen.
/ME
Relaterede nyheder:
|