Visualisering fra Elefantporten på Carlsberg,
af Billy O'Shea
Valby-letbanen
31.07.12
Kan være begyndelsen på et sammenhængende kollektivt trafiknet i København.
Københavns kommunes forslag til ny kollektiv trafik i Københavns sydvestkvarter indeholder bl.a.
en metroafgrening mellem Metrocityringen, Sydhavnen og Ny Ellebjerg station samt en letbane mellem Ring 3 -
Hvidovre Hospital - Hvidovre og det nye trafikknudepunkt ved Ny Ellebjerg station.
Men i forslaget er der ikke, hverken tids- eller linjeføringsmæssigt, taget hensyn til Valby
lokaludvalgs forundersøgelse med tilhørende analyse af, at en videreførelse af denne letbane
også vil løse trafikproblemerne for den allerede igangsatte byudvikling i Valby og på Carlsberg.
Samarbejde med Valby lokaludvalg
I 2011 fik Valby lokaludvalg udarbejdet en analyse af Atkins Danmark som dokumenterer, at en letbaneforbindelse
er det bedste bud på en løsning af de trafikale udfordringer, som tusindvis af borgere i Valby og
i det kommende Carlsberg-udviklingsområde står overfor.
Derfor bør Transportministeriet samarbejde med Valby lokaludvalg i det forestående udredningsarbejde
om potentialerne ved bl.a. Ny Ellebjerg station som nyt trafikknudepunkt, med tilhørende analyser af
mulige letbane- og metroudbygninger.
Dermed får ministeriet indblik og kommentarer til lokaludvalgets forundersøgelse. En forbindelse
med Ny Ellebjerg station vil bliver særdeles attraktiv for Valby-letbanen med omstigningsmuligheder
mellem de forskellige transportformer som f.eks. S-tog, fjern- og regionaltog, metro og busser.
Fra Ny Ellebjerg station ad Gl. Køge Landevej kan letbanen betjene området ved Grønttorvet,
inden den følger en linjeføring forbi Toftegårds Plads, på tværs af Roskildebanen
på en ny letbanebro, ad Gl. Jernbanevej – Valby Langgade – og gennem Carlsberg udviklingsområdet til
metrocityringen ved Enghave Plads.
Da metrocityringen forventes åbnet i 2018, ville det være naturligt, at denne letbane bliver
åbnet samtidig, som en vigtig tilbringerlinje til metrocityringen. Dermed behøver man ikke at
afvente åbningen af metrostationen ved Ny Ellebjerg station i 2025.
En fremrykning af en letbaneløsning gennem Valby er også nødvendig, for at løse
de aktuelle trafikproblemer og udnytte vejarealerne bedre, samt give yderligere kapacitet til den kollektive
trafik ved en af byens flaskehalse.
Letbaner.DK foreslår endvidere, at letbanen fra Hvidovre hospital får en forbindelse til Ring 3
via Avedøre Havnevej - Avedøre Holme og Brøndby, fordi hospitalet skal betjene 460.000
borgere fra det sydlige København.
Flere og flere myter om letbaner afdækkes
Med den stigende interesse for letbaner i Danmark både af staten og kommunerne i Danmarks største
byer, udarbejdes der for tiden en VVM-undersøgelse i Odense, og en forundersøgelse i Aalborg.
Dertil kommer de allerede vedtagne letbaner på Ring 3 og i Aarhus, hvor man er langt i planlægningen.
Samtidig aflives gamle myter f.eks. om, at letbaner skaber barrierer i gaderne, som man ikke kan passere.
Letbanearealer kan normalt passeres af både fodgængere og trækkende cyklister. De sinker
heller ikke udrykningskøretøjerne, men bidrager tværtimod til, at de kan komme hurtigere
frem ad letbanens areal. Sidst, men ikke mindst viser et internationalt dokument (Core Breif fra UITP) ,at
letbaner skaber en meget mere sikker trafik, end den biltrafik, som de fortrænger.
(UITP information sheet,
"Light Rail Transit – A Safe Means of Transport", skrevet af UITP Light Rail Committee Working Group
“Safety and Accidents”. udgivet i Core Brief dec 2009)
/ME
Relaterede nyheder:
|