Klik og se video med indtryk fra Strasbourg,
hvor bycenteret er lukket for biler og letbanen
skaber miljø og mobilitet (10 min).
Trængsels- og miljøløsning for København
05.03.12
Hvis Staten bidrager med 200 mio.kr. om året til letbaner i København, vil byen om 20 år have et
letbanenet på 80 km.
Det er 1/5 af de penge, som regeringen vil stille til rådighed om året til udbygning af den kollektive
trafik og billigere billetpriser.
Den statslige medfinansiering af de første 28 km letbane på Vestegnen er allerede på plads. De resterende
ca. 52 km. kan finansieres på samme måde som Ring 3-letbanen, hvor staten bidrager med 40%.
Fortsættelse af Fingerplanen fra 1947
Dermed vil "Fingerplanen" fra 1947, med radiale S-togs linjer ind og ud af København, blive suppleret
med nye radiale letbanelinjer ind og ud af byen på den mest økonomiske måde, til gavn for trængslen,
mobiliteten og miljøet.
Økonomi
Det kan betyde, at de mest benyttede buslinjer bliver erstattet af letbaner. Beregninger fra letbaneprojektet i
Odense viser, at driftsøkonomien på en strækning i løbet af en kort årrække
vil blive forbedret, når busser
erstattes af letbaner. Det skyldes bl.a. at:
- En førerbetjent letbanevogn kan befordre mindst tre gange så mange passagerer som en bus
- Letbaner får erfaringsmæssigt mindst 25% flere passagerer i løbet af få år,
og der er mange eksempler på at tallet bliver højere, f.eks. fra Bergen i Norge.
- En letbanevogn behøver først at blive udskiftet efter 30-35 år, mens en bus bliver
udskiftet hvert 10. år
- Letbaner vil kunne afhjælpe trængslen i løbet af en kort årrække
- En letbane mellem Herlev og ind mod City synes at have en positiv samfundsøkonomi
For passagerer vil letbane i forhold til bus betyde
- En tidsbesparelse på 30-40%
- En mere præcis rejsetid fordi letbaner stort set kører uafhængigt af den
øvrige trafik
- Tiltrækning af mange bilister, som undgår parkeringsproblemer
- Styrkning af erhvervslivet i gaderne, fordi letbanen bringer én hurtigt og nemt rundt med
udsigt til gadelivet
- Letbanen giver let og direkte forbindelser til tog og metro
Med disse forbedringer kommer den kollektive trafik op på niveau med de 200 andre større byer i Europa,
der i dag betjenes med radiale letbanelinjer fra bymidten og ud til forstæderne.
|