Københavns kommunes afvisning af letbaner,
anfægtes nu af Hovedstadens lokaludvalg.
Ny rapport om metro, letbaner og trængselsafgift
17.01.12 (Opdateret 19.01.12)
En arbejdsgruppe under lokaludvalgene i København har udarbejdet en ny rapport om
hurtig udbygning af den kollektive trafik.
Formålet med rapporten er at påvise, at den udsendte screeningsrapport fra Københavns kommune "Udbygning af
den kollektive trafik i København" på en urimelig måde forsøger at fremstille letbaner som en dårlig løsning
for den kollektive trafik i Hovedstaden.
I den nye rapports forord kan man bl.a. læse: "Med en beslutning om, at der nu kommer en betalingsring, finder
arbejdsgruppen det endnu mere vigtigt, at iværksætte en letbaneplan for at imødekomme det aktuelle behov for en
bedre kollektiv trafikbetjening til oplandet.
Udspillet skal således ikke ses som et "enten metro eller letbaner", men en påpegning af at der bør iværksættes
et seriøst stykke arbejde for at vurdere letbaner som et led i en samlet kollektiv trafikplan for hovedstadsområdet"
Screeningsrapporten fra Københavns kommune svarer ikke på behovet for letbaner
I rapporten fra lokaludvalgene kan man bl.a. læse:
"Borgerrepræsentationen i København pålagde i 2010 forvaltningerne at udarbejde en analyse af, hvor der er største
behov for at anlægge næste etape af metroen efter Cityringen. I samme forbindelse blev forvaltningerne pålagt at
belyse behovet for udbygning af den kollektive trafik med anlæg af letbaner og eller højklassede buslinjer.
I stedet for at belyse behovet for letbaner og buslinjer som led i den kollektive trafik (som pålagt af BR), valgte
forvaltningen at få udarbejdet en screeningsrapport, hvor man indkredser, hvor der med fordel kan etableres 3 nye
metrolinjer - og sammenligner derefter effekten ved at betjene disse linjer med letbaner eller busser i stedet.
Det konkluderes ikke uventet, at man får den bedste løsning for brugerne med en metroløsning, som dog koster en
bagatel af 38 mia.kr. mere end en letbaneløsning.
Rapporten kan hentes i højre spalte eller på Amager Øst Lokaludvalgs hjemmeside.
Politikerhøring om den kollektive trafik i København
Rådet for Bæredygtig Trafik arrangerede en offentlig politikerhøring om udbygning af den kollektive trafik i
København og klimavenlige transportløsninger d. 18.01.12 i Bethesta, Rømersgade 17, Kbh. K.
Her blev rapporten debatteret med et politikerpanel fra Københavns kommunes Borgerrepræsentation.
Der blev også stillet spørgsmål fra tilhørerne.
/ME
Relaterede nyheder:
|