Bergen Bybanens åbning var et tilløbsstykke,
her fra endestationen Nestun. Fotos: Morten Engelbrecht
Letbanefest i Bergen
07.07.10
Den første nye sporvejsby i Skandinavien i mange år er en realitet.
Den 22. juni 2010 åbnede Bergen den første etape af sin nye letbane "Bybanen" på næsten
10 km. Den løber gennem byens centrum, og af den lokale begejstring for letbanen at dømme, har
Århus og Odense noget at glæde sig til.
Bergen har ca. 210.000 indbyggere og er dermed lidt større end Odense. Planen er et samlet letbanenet
på 40 km. bl.a. til byens lufthavn, og der er allerede bestilt nye vogne til den næste etape på 4 km.
Hele byen var i feststemning. Dronning Sonja gik som den første passager ind i bybanen, og der var
underholdning i gaderne langs letbanen hele eftermiddagen og aftenen. Alle skulle ud og prøve de nye
smarte vogne med gratis kørsel på indvielsesdagen. Letbaner.DK var også til stede, og deltog
bl.a. i en reception med rundvisning i remise og værksted.
Danske rådgivere
Danske rådgivere har deltaget i bl.a. sporprojektering og danske designere har sat deres
fingeraftryk på arkitektur og design.
Den orange signalfarve, som både vogne og standsningssteder er forsynet med giver banen en synlig
visuel bybaneidentitet.
Den ekspertise, der dermed er opbygget af danske virksomheder, vil sikkert også gavne projektarbejdet
for nye letbaner i Danmark.
Bybanens centrale udgangspunkt ved Byparken
Høj rejsehastighed
Letbanens gennemsnitsfart er beregnet til 28 km/t, og den ligger ikke langt fra den københavnske metro,
der kører med en gennemsnitsfart på 35,5 km/t.
For at opnå denne høje gennemsnitsfart, hvor topfarten er 70 km/t., er hele strækningen
anlagt i eget sporareal. og alle trafikanter har fuld vigepligt for letbanen, det gælder også
cyklister og fodgængere.
Alle kryds, som letbanen passerer, har trafiklys, hvor vognene automatisk får grønt lys,
når de nærmer sig. Dermed stopper letbanevognene kun ved standsningsstederne med hurtig
og niveaufri ud- og indstigning ad samtlige brede døre.
Vogntypen er en gennemprøvet lavgulvsvogn af typen Variobahn, der er bygget af Stadler.
Den er 32 meter lang og vognens 5 moduler kan medtage ca. 200 passagerer.
På sigt kan vognene forlænges med endnu to moduler. Selv om byen ligger i et bakket terræn,
kan vognene sagtens klare en stigning på 6%.
Bybanen passerer Park & Ride anlæg.
Park&Ride anlæg
Bybanen har også et standsningssted lige under et stort parkeringsanlæg med parkeringspladser
i tre etager.
Ambitionerne med bygning af letbanen er mange, bl.a:
|