Tvärbanan ved Liljeholmen, Stockholm.
Foto: Helge Bay d. 18.09.2001
Klimavenlige og billige sporvogne
24.09.09
I Sverige samarbejder 6 byer nu i fuld fart med planlægning af nye letbaner.
"Med moderne sporveje skabes der miljømæssige, attraktive bymiljøer, og de giver 80 procent af nytteværdien i forhold til tunnelbaner for kun 20 procent af omkostningerne" udtaler projektleder for den nydannede forening "Spårvagnsstäderne" Jens Forsmark til Dagens Nyheter d. 10.09.09 om trafikken i Stockholm.
Föreningen Spårvagnsstäderne er under opbygning og består af en gruppe kommuner og regioner, der har ønsker og planer om at bygge moderne sporveje.
6 byer satser på moderne sporvogne
I Stockholm, Göteborg og Norrköping sættes der nu fart på udbygning af sporvejsnettet med moderne letbanemateriel, og der er allerede nu planlagt nye letbaner i Malmö, Lund og Helsingborg.
Dermed satser Sverige på at sætte den mest benyttede kollektive trafik i de større byer på skinner, således at rejsehastigheden ikke alene bliver øget på landsplan med bl.a. højhastighedstog, men også i de større byer. Bilisterne skal opfatte den kollektive trafik som et godt og konkurrencedygtigt alternativ.
Antallet af rejsende forventes i fremtiden at stige markant med gennemprøvet CO2 neutralt transportmateriel, uden at man behøver at investere i nye teknologier, der endnu ikke er færdigudviklede.
Tvärbanan blev en succes
Jens Forsmark anser moderne sporvogne for at være i særklasse, når det gælder udbygning af de større byers infrastruktur med en klimavenlig kollektiv trafik. Tunnelbaner bør kun bygges der, hvor der findes et meget stort passagerunderlag.
"Når bydele skal forbindes uden at de rejsende behøver at passerer City, er sporvogne det eneste sporalternativ" slutter Jens Forsmark. Hermed har han nok den succesrige Tvärbanan i Stockholm, der stadig forlænges, i tankerne. Dermed har den samme funktion, som en letbane langs Ring 3 i København vil få.
Men allerede nu er man i Stockholm igang med at opbygge et sporvognsnet, for at lokke bilister til at bruge den kollektive trafik. I år 2010 åbnes 1. etape af en Citysporvej fra Djurgården forbi Centralstationen til Kungsholmen. Også de mest benyttede stambuslinier i City kan med fordel erstattes med moderne sporvogne, påpeger Jens Forsmark.
Bedre miljø og driftsøkonomi
En letbanevogn kan befordre 3 gange så mange passagerer som en bus, og dermed bliver personaleomkostningerne reducerede med 1/3. Dertil kommer, at en letbanevogn har 3 gange længere levetid end busser. En bus skal udskiftes efter 8-10 år, medens en letbanevogn kan køre i 25-30 år, hvilket kompenserer for den højere anskaffelsespris.
Det er endvidere dokumenteret, at passagertallet stiger med 25% i løbet af få år, når en letbane erstatter en buslinie, fordi de nye passagerer er tidligere bilister. Det giver store miljømæssige fordele, ikke alene fordi man går fra dieseldrift til el-drift, men også fordi biltrafikken falder med tilsvarende 25%.
/ME
Relaterede nyheder:
|