Nuværende svenske højhastighedstog X2000
kører 200 km/t. Foto fra Alvesta d. 01.07.2008.
Svensk investering i CO2 neutral kollektiv trafik
20.09.09
Sverige vil investere 90 mia. kr. på højhastighedstog der kan køre 320 km/t.
I Sverige investeres der massivt i CO2 neutral kollektiv trafik i disse år, både på
landsplan og i de store byer.
Højhastighedstog vil være samfundsøkonomisk lønsomt viser en ny svensk rapport,
der slår fast, at det er en god forretning at investere i højhastighedsbaner,
hvor togene kører op til 320 km/t.
Det fremgår, iflg. Netavisen Ingeniøren, af en netop offentliggjort undersøgelse.
Den er foretaget af Gunnar Malm, der er administrerende direktør for Arlandabanen, og han har siddet
i ledelsen i bl.a. Statens Järnvägar.
Det vurderes, at Staten må påtage sig halvdelen af udgifterne, mens resten dækkes af
billetindtægter og medfinansiering fra de involverede regioner samt EU, og det forudsættes,
at billetpriserne vil ligge i niveau med dagens togrejser.
Med højhastighedstogene bliver rejsetiden fra Stockholm til Göteborg to timer og til Malmö
to og en halv time. Dermed vil de også blive en konkurrent til den meget forurenende flytrafik.
"Højhastighedsbanerne vil skabe helt nye forudsætninger for, hvor man skal bo og arbejde.
Forslaget bidrager til en stærk udvikling og konkurrencekraft for Sverige," udtaler Gunnar Malm,
og vurderer, at højhastighedsbanerne kan åbne omkring 2025.
CO2 neutral kollektiv trafik
Højhastighedstogene vil ligesom de øvrige elektrificerede banestrækninger være
CO2 neutrale, fordi al strøm til elektrisk drevne kollektive trafikmidler i Sverige skal baseres
på enten vand- eller vindkraft iflg. svensk lovgivning. 76 procent af det svenske jernbanenet er i
dag elektrificeret, og udbygningen fortsætter nu på sidebanerne.
For godstrafikken vil de nye dobbeltsporede elektriske jernbanestrækninger betyde, at sporkapaciteten
mellem landets vestre og sydlige stambaner bliver frigjort. Dermed kan man med fordel flytte gods fra
landeveje til skinner -til gavn for trafiksikkerheden og miljøet.
Kun hvis de politiske vinde skifter i Danmark, får svenskerne mulighed for at fortsætte i
høj fart sydpå med forbindelse til Tyskland. Foreløbig
afviser Transportministeriet al snak om højhastighed i Danmark.
/ME
Relaterede nyheder:
|