Letbaner.DK
 
Europa boomer med letbaner
Nyhed 00305  

Tvärbanevogn i Stockholm. 
Foto: Helge Bay, d. 18.09.01
Tvärbanevogn i Alvik, Stockholm.
Foto: Helge Bay

 

Europa boomer med letbaner

 
31.08.08
Der investeres mange penge i nedsættelse af CO2-udslippet i Europa.

 
Frankrig

Præsident Sarkozy fremlagde i november 2007 planer for kommende kollektive miljøvenlige trafikinvesteringer frem til år 2020.

Det skete i forbindelse med indvielse af to helt nye letbanesystemer i hhv. Le. Mans den 17.11.07, og Nice den 24.11.07 samt to udvidelser af eksisterende system i Bordeaux den 19.11.07 og i Strasbourg den 22.11.07

Planerne indebærer, at der ikke alene skal investeres i yderligere 2.000 km. elektriske højhastigs-jernbanestrækninger, men også i nye letbaner over hele landet svarende til en strækning på 1.500 km.

I metroernes by Paris er der, foruden forlængelser af eksisterende strækninger, planlagt en sporvejslinie i den indre by, som skal forbinde byens seks banegårde for fjerntog.

Det betyder, at de miljøvenlige elektriske højhastighedstog i fremtiden vil udkonkurrere mange miljøforurenede indenrigsflyruter, og at letbanerne i byerne vil erstatte mange tusinde daglige busture, foruden de mange biler, hvor bilejerne kan vælge letbanen i stedet for bilkøer og parkeringsproblemer.

Sverige

Her er ca. 75% af jernbanenettet nu er elektrificeret, nu vil f.eks. landets hovedstad Stockholm forbedre miljøet med kollektive investeringer i letbaner.

I Stockholm skal Salsjöbanen omlægges til sporvognsdrift og tilsluttes linje 22. Der skal i løbet af tre år bygges en helt ny strækning fra Henriksdal til Slussen.

Det er også vedtaget, at forlænge Tvärbanen fra Alvik gennem Bromma og Solna bymidte til Solna station.

Inden 2010 skal også Djurgårdslinjen i bymidten forlænges til Centralstationen og moderniseres med lavgulvsvogne, og en yderligere forlængelse er under forberedelse.

I Göteborg har man besluttet at bygge den sidste del af "Kringen" (Kollektiv-Ringen), en sporvejsring på eksisterende og nye spor rundt om bycentrum. Det nye stykke letbane skal forløbe langs et helt nyt havnekvarter, der bygges ved Skeppsbron.

Spanien

Allerede i 1992 fik landet sin første elektriske højhastigheds-jernbanestrækning mellem Madrid og Sevilla.

I 1994 var der kun to byer med sporveje. Men nu demonstrerer planlæggerne af byernes kollektive transport deres evner til at sætte gang i sporvejsudviklingen. Om alt går vel, vil Spanien kunne prale af 20 nye miljøvenlige letbaner, når der er gået 20 år.

Der er nyåbnede letbaner og projekter i byerne Alicante, Valencia, Bilbao, La Coruna, Barcelona, Vélez-Málaga, Murcia, Madrid, Parla, Santa Cruz de Tenerifa, og Sevilla. Byerne Cadiz, Pamplona, Vigo og Zaragoza har letbaneplaner liggende parate til godkendelse.

Kilder: Bytrafik, Blickpunkt Strassenbahn, Tramways & Urban Transit og Lokaltrafikk.

/ME


Relaterede nyheder:

Nice åbner letbane med fest

Ny letbane med bemærkelsesværdig teknologi, blev åbnet ved Den Franske Reviera. (31.12.07)

Luxembourgs store trafikforslag

Nyt ambitiøst ideoplæg er blevet præsenteret af Luxembourgs transportminister. (21.12.07)

Kollektivt trafikmiljø i EU

Hvilke planer har værterne for klimakonferencen i 2009 for at begrænse transportsektorens CO2 udledninger i Danmark? (19.12.07)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
Letbaner i Strasbourg

Prospekt om Strasbourg
(Letbaner.DK Pdf)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold