Konference om kollektiv bytrafik på skinner
11.04.08
Transportøkonomisk Forening og Metroselskabet afholder en bytrafik konference
i Ørestaden mandag d. 21/4 - 2008.
"Tog, metro og letbane supplerer hinanden godt, de kan noget forskelligt på hver
deres type strækning. I sådan et samspil kan man få meget fremkommelighed for
pengene", skriver TØF i deres omtale af konferencen og fortsætter:
"Infrastrukturkommissionens rapport har givet fornyet retning på arbejdet med at
tænke i sammenhængende kollektive trafik systemer. På konferencen vil vi se
på det, der virker i udlandet, med uddrag fra den internationale konference MetroRail 2008,
samt drøfte de kommende danske projekter, også ud fra en alternativ finansierings-vinkel",
skriver TØF.
Konferencen er interessant, fordi den bredt omhandler de nyeste projekter samt deres økonomi i
ind- og udland. Også fordi, der er langt imellem emnet 'letbaner' på danske trafikkonferencer.
Programmet kort
Det endelige program er netop præsenteret:
Om formiddagen indleder Metroselskabet med status på metrosituationen, både i København
og i udlandet.
Så taler letbaneekspert Axel Kühn fra Karlsruhe (på engelsk) om koblingen mellem metro-
og letbaner som fødelinier. Barcelona bliver vist som eksempel på et sammenhængende
transportsystem, gennemført hurtigt og succesfuldt som turn-key projekt.
Axel Kühn har stor erfaring i kollektiv bytrafik, bl.a. med flere TramTrain-projekter,
hvor letbanetog kører ud på jernbaner.
Björn Sylvén fortæller om udviklingen i Europa og om hvornår der skal
vælges metro, letbane eller bus.
Derefter vores hjemlige letbaneprojekter, nemlig Ring 3 letbanen, letbaneprojekterne i Århus og Odense,
samt Københavns mulige fødelinier til Metrocityringen.
Axel Kühn fortsætter med alternative finansieringsformer for de
større trafikprojekter.
Endelig indlæg af Ulrik Weuder, ATP-fonds om investeringsmuligheder og til sidst
Carsten Glenting, COWI om Statens rolle med samfundsøkonomi, finansiering og andre
knaster der skal fjernes på vejen.
Paneldebat og udstilling
Der sluttes af med 40 minutters paneldebat: Hvordan kan danske metro- og letbaneprojekter
finansieres? I panelet sidder to medlemmer af Folketingets Trafikudvalg, samt flere af talerne.
Desuden vil der være en udstilling, hvor blandt andre Letbaner.DK viser en ny plancheudstilling og en video
fra Strasbourg.
/HB
|