Luxembourgs store trafikforslag
Mobil 2020 - mobilitet der bevæger sig.
21.12.07
Et omfattende trafikforslag: "Mobil 2020" blev
præsenteret af Luxembourgs Transportminister.
Sporvognene forsvandt fra Luxembourg by i 1964 og jernbanerne har siden ikke fulgt med trafikudviklingen.
En udvikling vi også kender i Danmark, men det ønsker landets transportminister
Lucien Lux nu ændret.
Vi har modtaget denne rapport om det ambitiøse ideoplæg fra Luxembourgs
transportministerium via vores kontakt i Belgien, Eric Gagla:
Luxembourg, der er et af EU's mindste lande, har længe været et Bil-land, men
nu er projektforslaget "Mobil 2020" blevet præsenteret af 'Ministére des Transports'.
I Luxembourg er 262 af 275 km jernbane elektrificeret. På de 13 km uden strøm kører kun godstog
samt enkelte DB-motorvogne mellem Luxembourg og Trier. Luxembourg har altså 95% elektricificering.
Alligevel køres i dag kun 12% af alle rejser med offentlig transport i Luxembourg, men i 2020 skal det tal
fordobles, idet 25% skal køre med tog, letbaner og busser.
Allerede i 2006 blev det besluttet at introducere letbaner i bycenteret af Luxembourg. Argumentet er at
letbaner virker bedre end busser til at transportere store mængder af passagerer i byen.
En undersøgelse viste at en letbane, der kører hvert 5. minut, kan transportere 4.250 personer i timen
(hvis vognene kun er 66% fulde). De nuværende busser kan tilsvarende kun transportere 800 personer.
Letbane igennem Luxembourgs centrum
I DEN FØRSTE FASE SKAL DER BYGGES EN LETBANE FRA DEN NY BANEGÅRD I CESSANGE TIL KIRCHBERG OVER
HOVEDBANEGÅRDEN OG BYCENTERET.
DEREFTER ER DET MULIGT AT FORLÆNGE STRÆKNINGEN TIL DEN NY
BANEGÅRD I HOWALD.
Busnettet skal tilpasses, således at busser bliver fødelinier til letbanen.
Mobil 2020: Fremtidens offentlige transport i Luxembourg
I oktober 2007 har transportministeren, Lucien Lux så foreslået en stor samlet investering med ud- og
nybygning af jernbanerne i hele landet. Det drejer sig om:
1. udbygning til to spor på strækningen fra Rodange til grensen med Frankrig (Longwy);
2. ny strækning i og omkring Belval, med tunnel til Oberkorn, for at betjene Belval bedre;
3. optimering af strækningen fra Luxembourg til Kleinbettingen;
4. udbygning til to spor på strækningen fra Luxembourg til Petange (er allerede i fuld gang);
5. ny strækning fra Luxembourg til Esch-sur-Alzette, som tillader kortere rejsetider mellem de to byer;
6. nye strækning fra Luxembourg til Bettembourg for at dublere den aktuelle strækning og for at
tillade mere trafik mellem Luxembourg og Frankrig. Strækningen til Bettembourg er dele af den
international rejserute til Frankrig (person- og godstrafik). Der skal også køre regionaltog
til den sydvestlige del af landet (Dudelange, Esch-sur-Alzette). Det skal løse kapacitetsproblemer;
7. ny viadukt i Pülvermühle, så der kan køre flere tog til Troisvierges og til Trier;
8. optimering af strækningen fra Luxembourg til Troisvierges mellem Dommeldange og Ettelbruck
også for at tillade mere trafik;
9. udbygning til to spor på strækningen mellem Hamm og Sandweiler (strækningen til Wasserbillig og Trier);
10. nye strækning fra Hamm til Kirchberg (LuxExpo) over Luxemburgs Lufthaven Findel;
11. bygning af overhalingsspor i Michelau;
12. bygning af en letbane mellem Cessange og Kirchberg over bycentret.
Forslaget skal dog først behandles i Luxembourgs parlament og sendes til folkeafstemning.
Der skal også laves en VVM-redegørelse, før forslaget endeligt kan vedtages i
parlamentet. Det kan tage op til 5 år.
/Eric Gagla, Belgien
Relaterede nyheder:
|