Let sporvejstrafik i Skåne
Ny letbanevogn kørte på kort strækning i
Malmö d. 30/9-7/10 2007. Foto: Helge Bay
18.10.07
I Skåne forventes letbaner at blive fremtidens nye kollektive trafikmiddel,
viste Sporvejsseminar.
På sporvejsseminar i Malmö d. 04.10.07, arrangeret af Trivector Traffic, deltog
bl.a. beslutningstagere fra kommunerne i Västra Skåne, Sveriges tredje
største storstadsregion.
Desværre deltog ingen politikere fra Københavns kommune, selv om de var inviteret til at få
et indblik i de svenske trafikstudier, der finder sted i Øresundsregionen.
Skånes trafikpolitik giver resultater
I modsætning til københavnsområdet vokser pendlingen i Västre
Skåne mere med kollektiv trafik end med bil.
F.eks. er togtrafikken blevet fordoblet siden Øresundsbroen blev indviet, og i de seneste
år har fremgangen ligget på ca. 15%. Selv bustrafikken
er øget, om end ikke i samme omfang.
Det er resultatet af en konsekvent økonomisk satsning på den kollektive trafik, og
det er dette arbejde, der skal videreføres med undersøgelser om ”lätt
spårtrafik”, (Light Rail).
Trafikstudie i let sporvejstrafik i Skåne
I Malmø påbegyndtes i foråret 2007 en kollektiv trafikudredning, der skal belyse
hvilken form for kollektiv trafik, som Malmø har behov for i fremtiden. Allerede nu kan man
konstatere, at sporvogne/letbaner vil være en måde at skabe attraktive trafikale og
miljømæssige forhold på. Samtidig har projektet angiveligt et meget stort
passagergrundlag.
Men også i Helsingborg og i Lund er der udarbejdet forslag til sporvejslinier,
der skal studeres i de kommende udredninger. Man er også meget opmærksom på
en opgradering af den kollektive persontrafik i hele området med nye jernbaner for
både tog og letbaner.
Også finansieringsmodellen skal undersøges. De tre mulige hovedaktører
er kommunerne, Region Skåne/Skånetrafiken og Banverket.
Det praktiske arbejde udføres af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter
fra Malmø, Lund, Helsingborg, Skånetrafikken og Banverket.
Udenlandske erfaringer
Bombardier gav deltagerne et indblik i, hvordan nye moderne sporvognsstrækninger åbnes
overalt i Europa. Især i Frankrig går udviklingen stærkt, men også i Spanien,
Irland og England er interessen for indførelse af nye sporvejssytemer stor.
I de store byer i Tyskland og i de østeuropæiske lande har man traditioner for, at
sporvogne er en naturlig del af den kollektive trafik, og her investeres der i disse år i
modernisering af bestående anlæg og vogne samt udvikling af miljøvenlige byrum.
Siden 1987 er der åbnet ca. 100 nye sporvejssystemer i verden.
Det sporvejsfrie Danmark
Bombardier afsluttede med at vise et Europakort, hvor sporvejsbyerne var plottet ind. Det var
påfaldende så få byer i Skandinavien, der har sporvejsdrift i forhold til resten
af Europa. I Norge er der kun planer om at anlægge en ny sporvej i én by – Bergen, og
den skal indvies i 2010. I Sverige udvikles de nuværende sporveje i Gøteborg, Stockholm
og Norrköping med nye strækninger og vogne, medens Danmark gør sig bemærket
ved at være et sporvejsfrit område.
Letbaner.DK deltog på opfordring af Region Hovedstaden med et indlæg om letbaneplaner
i København. Her var det Ring 3-projektet, der blev præsenteret med et videoindslag
fremstillet af Københavns Amt, som viste tilsvarende udenlandske anlæg og erfaringerne
herfra. Desuden blev brochuren om Letbaner.DKs trafikplan fremlagt og præsenteret som et
ide-oplæg.
Ny letbanevogn fremvist i Malmö.
Foto: Helge Bay
Seminariet blev afsluttet med en prøvetur på Malmö museumssporvejs spor for alle
deltagerne. En moderne lavgulvssporvogn fra Norrköping var stillet til rådighed af Bombardier.
Samarbejde over sundet
Hvis der kommer politisk interesse for at udveksle erfaringer om udbygningen af den kollektive
bytrafik med blandt andet letbaner i Ørestadsregionen, vil det styrke den kollektive pendlertrafik
ikke alene i byområderne, men også imellem de to landsdele.
Man vil kunne komme hurtigere og miljøvenligt rundt med den kollektive trafik i forbindelse
med rejse over sundet. Som alternativ til privatbilen, der i stigende grad plages af køkørsel
og parkeringsproblemer, vil kollektivtrafikken kunne blive meget mere attraktivt.
/ME
Relaterede nyheder:
|