Letbaner.DK
 
Sporvogn til Vestegnen
Nyhed 00009  


Sporvogn ved Hackescher Markt, Berlin Mitte
Foto: Helge Bay

 

Sporvogn til Vestegnen

 
02.07.03
En letbane langs Ringvej 3 er billigere og lettere end andre løsninger, siger rapport. Den er udarbejdet af tre frivillige borgere. Ideen har fået uventet støtte.

Af Jakob Fälling, Vestegnen d. 25.06.2003

Har du prøvet at tage den offentlige trafik på tværs af trafikfingrene? Har du oplevet ringvej 3 i myldretiden? Så har du også oplevet nogle af de værste trafikproblemer, hovedstadsområdet har. Både almindelige borgere, politikere og planlæggere har sagt det længe. Men i følge tre menige borgere er der en billig og let løsning på problemet.

- Man bør lave en letbane. Det gør man mange steder i udlandet. Det er ganske enkelt moderne sporvogne i gadeplan. Og der er plads til spor i midterrabatten på ringvej 3 de fleste steder, siger en af de tre forfattere, Morten Engelbrecht.

Han er egentlig trafikplanlægger på efterløn, men har brugt de fleste af sine aftener det sidste halve år på rapporten.

Tidligere løst

I 2001 udarbejdede COWI en rapport om emnet for Københavns Amt. Men ifølge de tre borgere var dén rapport bare ikke god nok.

- De foreslog en Metroløsning i tunnel og en letbane-løsning, som lignede den meget. Det anså vi som en fejl, og det ærgrede os, at politikerne ikke får de relevante oplysninger, siger Morten Engelbrecht.

- Metro-projekter bliver generelt dyrere og mindre, end man antager fra starten. Det er ikke nyt. Omvendt kan man forlænge strækningen, hvis man vælger letbaneløsningen, siger Morten Engelbrecht.

I forhold til den tidligere undersøgelse er de tre borgeres forslag 1,3 mia. kr. billigere. Det koster i alt 4 mia. kr. at lave den 28 km. lange strækning, der går fra Ishøj Station til DTU i Lundtofte. Besparelsen ifht. Metroen opnås ganske enkelt ved ikke at grave letbanen ned.

- Letbanen har en anden fordel: Når den kører langs med ringvej 3, og bilisterne ser den komme hurtigere frem, vælger mange bilister bilen fra. Det sker i udlandet, siger han.
- Desuden er den let at koble på andre letbaner. Man kan sagtens forestille sig en lignende bane ind forbi Rødovre Centrum og langs Roskildevej til København, supplerer Helge Bay.

Politisk interesse

Rapporten er sendt til Vestegnens borgmestre, Hovedstadens Udviklingsråd og Folketingets Trafikudvalg. Og fra det sidstnævnte udvalg har borgerne allerede fået støtte.

- Udvalget har bedt trafikministeren om at tage stilling til rapporten, siger Morten Engelbrecht, der forventer et svar inden for en måneds tid. Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen ser på rapporten med interesse. Men hun er ikke overbevist om, at det er en letbane, der skal bygges.

- Sporvogne er rigtig gode og giver stor komfort, hvis man skal ærinder og stå på og af hele tiden. Men på tværs af fingrene skal vi have noget med en høj fart. Og vi må se, om den løsning er hurtig nok, siger amtsborgmesteren.

I følge rapporten vil det tage 31 minutter at rejse fra Glostrup til Lyngby med letbanen. Den vil kunne flytte ca. 60.000 passagerer pr. dag.

- Finansieringen af sådan en bane er oplagt en opgave for staten. Men for at få en attraktiv bane ud af det, skal der mere til. De nye stationer vil gøre grundene omkring banen dyrere. Og der skal vi ind og samarbejde med dem, der får fordele af banen, siger Vibeke Storm Rasmussen.

Det vil tage omkring fire år at opføre en letbane, der er planlagt til at have i alt 30 stop undervejs.

/Jakob Fälling, Vestegnen


Relateret artikel

Idéoplæg til Ring 3 Letbane i terræn

En moderne sporvogn, der i åbent terræn kan køre 80 km/h, kan binde fem S-togsfingre sammen i Københavns omegen (27.06.03)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Ideoplæg til Ring 3 - Letbanen.
Juni 2003

En højklasset trafikløsning i terræn langs Ringvej 3.

Se alle udgivelser.



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 01.03.14