|
Vi håber alle har haft en god jul og ønsker samtidig et
rigtig godt nytår!
(31.12.05)
|
|
Københavns kollektive trafik fordyres med 1/4 mia. kr. om året
uden forbedringer, der kan tiltrække bilister.
(16.12.05).
|
|
Ifølge en undersøgelse foretaget for DSB har Hovedstadens
tog en vigtigere rolle for pendlertrafikken end hidtil antaget.
(14.12.05).
|
|
Berlin trafikselskab BVG planlægger at købe 210 moderne
sporvogne med et særligt berlinsk udseende.
(14.12.05).
|
|
Det havde været billigere og langt mere effektivt at bygge
letbaner i Århus og hovedstaden.
(09.12.05).
|
|
Beslutningen til 15 milliarder er forhastet og overser de
største trafikproblemer i hovedstaden, siger trafikekspert fra DTU.
(08.12.05).
|
|
Shanghai, Kinas økonomiske kraftcenter, vil bygge 8 letbanelinier,
ialt 389 km på 7 år.
(07.12.05).
|
|
Københavns og Frederiksberg kommuner og tre ministre har fredag
d. 02.12.05 underskrevet aftalen om Cityringen.
(02.12.05).
|
|
Ishøj Byråd inviterede til en konkurrence om området øst for Ishøj station.
Planen skulle indbefatte en letbaneterminal.
(02.12.05).
|
|
BT lægger ikke fingrene imellem, når de beskriver den nuværende situationen for den
kollektive trafik.
(01.12.05).
|
|
Professor Bent Flyvbjerg, Aalborg universitet kritiserer Ørestadsselskabets prognoser i
magasinet Ingeniøren.
(26.11.05).
|
|
København overskrider EU´s grænse for ultrafine partikler,
skriver magasinet Ingeniøren.
(26.11.05).
|
|
Den længe ønskede samdrift imellem Grenå-
og Odderbanen synes ikke at komme nogen vegne.
(26.11.05).
|
|
Århus Kommune har åbnet en ny informationsside om letbaneplanerne i
byen med alt tilgængeligt materiale.
(17.11.05).
|
|
Flere og flere politikere har bragt letbaner ind i deres valgkampagne.
To projekter har politikernes bevågenhed.
(14.11.05).
|
|
Hovedstadens trafikproblemer optager københavnerne så meget, at de fleste stemmer efter det.
/MetroXpress i København.
(11.11.05).
|
|
En gruppe beboere taget initiativ til en underskriftindsamling mod at anlægge en
metrostation i Aksel Møllers Have. /Frederiksberg Bladet
(11.11.05).
|
|
Mandag d. 7.11.05 var en festdag i den tyske by Salzgitter, da det sidste nye S-tog
forlod fabrikken Alstom. /DSB S-tog.
(11.11.05).
|
|
Vi skal ikke blot kunne komme ud og ind af byen, men også rundt om byen med
kollektiv trafik, siger Vibeke Storm.
(09.11.05).
|
|
Ifølge Helle Thorning-Schmidt er Århus ikke i stand
til at løfte opgaven alene. Hun er klar til at afsætte
500 mill. statskroner til opgaven.
(08.11.05).
|
|
Frederiksberg Kommune udviser større økonomisk ansvarlighed
end Københavns Kommune.
(03.11.05).
|
|
Der er mere prestige i nye tog
end i vedligeholdelse og udbygning af skinnenettet.
(03.11.05).
|
|
Frederiksberg Kommune er utrygge ved økonomien i Metrocityring-projektet.
København anklager Frederiksberg for at blokere projektet.
(30.10.05).
|
|
Letbaner.DK har fået to intetsigende svar fra Transportministeren,
der ikke tager stilling til behovet for nye radiale linier.
(30.10.05).
|
|
Trafikken er en af de helt store udfordringer for de politikere,
der efter valget udgør Københavns Borgerrepræsentation.
(30.10.05)
|
|
Det er nu, at der skal sættes alvorligt ind overfor trafikproblemerne
i København, konstaterer trafikforskere.
(30.10.05)
|
|
Venstre og SF med i forligskredsen, der har aftalt at
bruge milliarderne fra salget af KE til mere Metro.
(30.10.05)
|
|
Vi har fået genetableret Letbaner.DK og har fået frisket designet op på de fleste sider.
(01.11.05)
|
|
Hvad giver man en nyfødt prins i barselsgave?
En sporvogn selvfølgelig!
(19.10.05)
|
 |
Århus får et rygstød af Flemming Hansen idet
han netop har fremsat et lovforslag om en ændring af jernbaneloven.
(14.10.05)
|
|
HiTrans konferencen i Århus d. 22-23/9-2005 gav et spændende indblik i
hvordan kollektivtrafikken kan forbedres.
(27.09.05)
|
|
Som en del af Miljøtrafikugen, afholdt Københavns Kommune igen i
år bilfri dag. Eller rettere, bilfri dage.
(26.09.05)
|
|
En letbane i Århus er rykket et skridt nærmere, efter et forlig om kommunens
økonomi næste år.
(16.09.05)
|
|
Forslaget fra Københavns Amt til en letbane langs Ring 3 var med
på udstillingen af fremragende jernbanearkitektur.
(15.09.05)
|
|
Stemningen var god og konstruktiv omkring de præsenterede letbaneplaner
og ideer, på trods af at emnet er politisk følsomt i Århus.
(14.09.05)
|
|
'KBH' september - har taget emnet 'Sporvogne i København - før og nu'
op i en 5-sidet artikel 'Sporvogne eller kaos?'. /Magasinet KBH
(11.09.05)
|
|
Letbaner.DK anfægter den trafikale planredegørelse fra
Københavns Kommune, skriver JP-København.
(30.08.05)
|
|
Letbaner.DK's analyse af Planredegørelsen, sætte fokus på
den manglende stillingtagen til pendlerne.
(18.08.05)
|
|
En hel del er forandret, siden sporvognene sidst kørte i Århus gader,
men det bliver måske virkelighed igen.
(14.08.05)
|
|
Som optakt til den internationale Hi-Trans konference i Århus,
afholder JETRA et nationalt Letbane arrangement
(13.08.05)
|
|
I forbindelse med indkøb af togmatriel er det ikke kun teknikken,
der skal spille sammen. (08.08.05)
|
|
Busdriften i Århus "har aldrig været nogen ubetinget enestående løsning",
siger rådmand Peter Thyssen (R).
(05.08.05)
|
|
Den første etape, der bestod af tre linier på ialt 26 km,
åbnede således i tide til de Olympiske lege.
(23.07.05)
|
|
Det kan være svært at se i øjnene at ens by engang tog en
forkert beslutning.
(23.07.05)
|
|
Amtsborgmester indviede Københavns amts udstilling om letbanen langs
Ring 3 på Sporvejsmuseet.
(16.07.05)
|
|
Borgmester: Det er vigtigt at have en sammenhængende trafikplan
for Østjylland.
(11.07.05)
|
|
Ikke nævneværdigt mindre bilkøer, selvom byen får en 15-20 mia. kr. dyr Metro-cityring.
(09.07.05)
|
|
Københavns Kommune siger direkte, at alle busser skal væk
fra gaderne.
(09.07.05)
|
|
Vi har modtaget følgende åbne brev til Metroselskabet.
(07.07.05)
|
|
Forskningsseminar tirsdag den 12. Juli 2005, CTT, DTU.
(06.07.05)
|
|
Landets skatteborgere risikerer at betale en regning på 15-20 mia.
uden at få fjernet bilkøer.
(04.07.05)
|
|
Købernhavns Amt har vedtaget at opstille Ring 3 udstillingen
på Sporvejsmuseet.
(07.07.05)
|
|
Et letbanenet med linjer ud og ind af byen vil kunne finansieres gennem OPP.
(04.07.05)
|
|
DER TEGNER sig efterhånden en løsning af den kollektive
trafik i Århus.
(14.06.05)
|
|
En utrolig flot plan (mest utrolig) fra KøbenhavnerTunnelGruppen.
(13.06.05)
|
|
Amtsborgmesteren og Rådmænd i Århus
iværksætter et fælles udredningsarbejde.
(20.05.05)
|
|
Med kort varsel blev Letbaner.DK inviteret i studiet hos Kanal København.
(20.05.05)
|
|
Der afholdes igen trafikdage på Aalborg Universitet - nu med letbaner.
(20.05.05)
|
|
Sønderjysk forening arbejder på at betjene nedlagte
strækninger i Sønderjylland.
(12.05.05)
|
|
'Tænk sporvogn, kør bus'-princippet har længe
været brugt i Århus.
(05.05.05)
|
|
Danmarks position afhænger af investering i
en moderne og effektiv infrastruktur.
(02.05.05)
|
|
INTERREG projektet HiTrans afholder konference i Århus med
præsentationer og workshops.
(23.04.05)
|
|
Et engelsk ingeniørfirma har specialiseret sig i et
ultralet letbanekoncept.
(23.04.05)
|
|
Letbaneudstillingen blev præsenteret d. 11. april 2005 på Amtssygehuset i Herlev.
(13.04.05)
|
|
Rådet for Bæredygtig Trafik skriver, at
Københavns kommune manipulerer groft med borgerne
(06.04.05)
|
|
Københavns overborgmester Lars Engberg (S) peger på mere metro.
(05.04.05)
|
|
I et debatindlæg i Østerbro Avis den 9. marts ærgrer
Jakob Hougaard (S) sig.
(20.03.05)
|
|
Jyllandsposten advarer imod, at reservere det meste af provenuet fra
salget af Københavns Energi til en metroring.
(04.03.05)
|
|
Letbaner.DK var repræsenteret på kunstmuseet Arken i Ishøj til
amtets borgermøde.
(03.03.05)
|
|
Per Kaalund (S) siger: Jeg støtter ideen om en letbane.
(28.02.05)
|
|
En længe ønsket renovering af stationsforpladsen i Lyngby er nu færdig.
(22.02.05)
|
|
Nogle vil have moderne sporvogne i stedet for metro, andre vil have en tunnel.
(19.02.05)
|
|
En letbane langs Ring 3 blev et aktuelt emne i slutningen af valgkampen.
(07.02.05)
|
|
Københavns Amt udstiller om letbanen mellem
Lundtofte og Glostrup med mulig forlængelse.
(07.02.05)
|
|
Der foreligger nu en midtvejsstatus til Planredegørelsen for
Københavns kollektive trafik.
(28.01.05)
|
|
Amtsrådet har taget første skridt til at undersøge
hvordan en letbane til Skejby kan laves.
(21.01.05)
|
|
Trafikminister Flemming Hansen er parat til at skrinlægge forliget
mellem ministeriet og Århus Amt.
(18.01.05)
|
|
Operaens 1500 gæster kan alternativt benytte havnebussen,
men den kan kun medtage 65 passagerer ad gangen.
(16.01.05)
|
|
Læs flere nyheder i Arkiv 2004
|